Ede

Juli. Open tuinen van leden en bestuursleden

In juli waren er drie mooie tuinen in Ede en Lunteren te bezichtigen. De bestuurstuinen van onze voorzitter en penningmeester, Marlia en Peter, waren te bezichtigen. Sabine, sinds kort lid van onze vereniging, had zich spontaan aangemeld om ook haar tuin open te stellen.

Deze activiteit was al eerder gepland, maar was vanwege de coronamaatregelen uitgesteld. Iedereen was blij dat er nu weer een tuinactiviteit mogelijk was. Het was in eerste instantie bedoeld voor eigen leden, maar er hebben ook een aantal niet-leden de tuinen bezocht. Per tuin zijn zo’n 20-30 bezoekers geweest.

De tuin van Peter lag er, na een eerdere regenbui, fris en kleurrijk bij. Hij heeft een kas ter beschikking, waar hij heel wat planten opkweekt. Zijn planten zijn altijd ruim vertegenwoordigd op de ruilbeurs en ook nu had bij weer een aantal planten klaar staan voor de liefhebber.

Marlia heeft ook een hele kleurrijke tuin. Zij zaait veel een jarigen, o.a. tweekleurige zinnia’s, en vaak komen onverwacht ook de een jarigen van het jaar daarvoor spontaan weer op. Marlia koestert ook de planten die zij van de ruilbeurs meeneemt. Zij heeft alle buxushaagjes gerooid, maar die mis je helemaal niet meer. Zij heeft een advies om slakkenvraat tegen te gaan: Elke avond tegen zonsondergang slakken vangen. Zij ving er in 2 avonden zo’n 100!

Sabine heeft de groene vingers van haar moeder geërfd. Zij woont in het buitengebied van Lunteren en heeft vanuit haar tuin een mooi uitzicht op een weiland met paarden. Zij houdt de beplanting aan die kant van de tuin bewust laag. Zij heeft grootse plannen voor haar, nu al vogelvriendelijke, tuin. Ze wil de borders nog verder uitbreiden en een vijver aanleggen. Hopelijk zijn we nog een keer welkom als deze plannen uitgevoerd zijn.

Wegens het succes van deze activiteit en de positieve reactie van de bezoekers bekijkt het bestuur binnenkort of deze activiteit in augustus herhaald kan worden.

De PR-commissie

15 jan. Nieuwjaarsbijeenkomst

Woensdag 15 januari hielden wij de traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst voor leden van afd. Ede. U was als lid van harte uitgenodigd om met het bestuur en uw mede-leden een nieuw Groei & Bloei-jaar te begroeten in De Open Hof, Hoflaan 2, Ede.
De avond begon om 20.00 uur en het einde was rond 22.30 uur en het was erg gezellig. Na het eerste deel was er een korte workshop 'voederstreng maken' voor vogels in de tuin. De workshop werd gegeven door het team van bloemenhuis De Lindenhorst.