Soest

Nieuwsflits 92, februari 2020

Redactie: Steven Buijtenhuis

ALLES OVER DAHLIA’s

Op woensdagavond 26 februari 2020 komen mensen van de Dahliavereniging Utrecht ons alles over het wel en wee van deze plant vertellen.  Voor een deel theorie, maar ook praktijk. Aan de hand van de nu nog droge knollen in verschillende stadia van uitlopen wordt praktische uitleg gegeven.

Wist u dat je de jonge uitlopers prima kunt stekken en dan op die manier snel meer planten kunt verkrijgen? Maar je kunt de knollen ook scheuren en op die manier vermeerderen.

Dit wordt een leuke en leerzame avond, dus breng vriend, vriendin of kennis mee!

Het is om 20.00 uur in het gebouw van “Vogelzang’ in het Desmond Tutucentrum aan de Molenstraat 8D te Soest. Ingang aan de achterzijde via de van Goyenlaan.

Toegang leden gratis, voor niet- leden € 2,00.

Welkom!

CURSUS MOESTUINIEREN VOOR BEGINNERS

Wil je beginnen met een (kleine) moestuin? In deze IVN-cursus helpen we volwassenen een eigen moestuin aan te leggen en te onderhouden. Of het nu in je achtertuin is, in de volkstuin of zelfs op het balkon. We werken daarbij samen met de natuur.

Deze korte cursus wordt gegeven door twee vrijwilligers van IVN-Eemland, Harry van de Deijssel en Wim Kok.

Aan de orde komen o.a. de gereedschappen, het verbeteren van de grondkwaliteit, het kiezen van de planten en de werkzaamheden in de moestuin door het jaar heen.

De cursus is theoretisch, aangevuld met praktische oefeningen. Een cursusboekje van IVN wordt ter plekke verstrekt.

Waar?

De locatie is de Kinderboerderij de Veenweide aan het Vedelaarpad (wijk Overhees) in Soest. Daar is binnenruimte, maar ook een fruitpark, een kas en een nieuwe moestuin.

Wanneer en hoe laat?

De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten op de zaterdagmorgen van 14 maart, 18 april en 2 mei 2020. Tijd: Van 10.00 tot 12.30 uur.

Kosten?

We vragen een kleine bijdrage van €10,-. Koffie en thee is inbegrepen.

Hoe aanmelden?

Stuur een email naar duurzaamheid@ivn-eemland.nl en vermeld je voor- en achternaam, je volledige adres en telefoonnummer. Vermeld ook of je al (enige) ervaring hebt met moestuinen of nog niet.

Je ontvangt een bevestigingsmail met een bankrekeningnummer van IVN-Eemland. Na overmaking van €10,- is je aanmelding definitief.

Wellicht tot ziens!

21 EN 22 MAART: MARKT TUINPLEZIER IN UTRECHT

Voor de zevende maal organiseren de Botanische tuinen en Groei en Bloei weer een voorjaarsweekend.

Het thema is dit jaar ‘Klimaatbestendig tuinieren’.

Er is een overdekte markt met een groot sortiment planten, zomerbollen, exotische groenten en veel gereedschap en ook zaden.

Er zijn lezingen van o.a. Vera Greutink, Wiert Nieuman en Gerard van Buiten. Let op de kortingsbon in het komende magazine van Groei en Bloei.

Ledenkorting

Onderstaande bedrijven geven korting op vertoon van uw ledenpas 2020 (Aanbiedingen uitgezonderd)

Jasmijn bloemen en planten, Zuidpromenade 9-11

Scholten bloemen en planten, Middelwijkstraat 28

Eemland Diervoeders, Birkstraat 125A

Provak Ceelen, Nijverheidsweg 11

Tuincentrum ’t Vaarderhoogt, Dorresteinweg 72B

Slijterij/Wijnhandel Ben van der Linden, Burg. Grothestraat 6

Aannemersbedrijf B. Strumpel B.V. Dorresteinweg 72A

Gommers Wijnhandel,  F.C. Kuyperstraat 26

Doe Het Zelf Centrum Davo, Weteringpad 1

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u zich in het verleden hiervoor heeft opgegeven of omdat u lid bent van Groei & Bloei Soest/Soesterberg.

Als u niet langer geïnteresseerd bent in het ontvangen van onze nieuwsbrief kunt u zich op elk gewenst moment afmelden. Zie hieronder.