Hoogeveen/de Wolden

Hero Moorlag, Kremboongbos wandeling

We kunnen 23 oktober weer genieten van een wandeling met Hero Moorlag.
S​​​​​tart om 10.00 uur toto 14.00 (incl. lunch)

Kremboongbos aan de weg Siberië.

We starten bij het Atelier Marijke Kloosterman, Kerkweg 30A te Tiendeveen met een kopje koffie v.a. 9.30 uur. Na de wandeling brood en soep.
De kosten voor deze wandeling zijn: voor leden €5,00 en voor niet leden
€7,50.

Kremboong is tot op de dag van vandaag een suikerrietplantage bij Porong op Java. Frederik s’ Jacob runde de onderneming 10 jaar en keerde in 1858 naar Nederland terug. Hij kocht de woeste grond van het Drijbersche Heideveld, plantte er een bos en noemde dit landgoed Kremboong. Zijn nazaten verkochten het bos in 1935 aan een rondhouthandel. Het bos werd gekapt. De Groninger boer Ubbens kocht de ondergrond om er landbouwgrond van te maken. Een deel van het bos was dermate geaccidenteerd, dat ontginnen te moeilijk zou worden. Dat deel, 38 hectare, groeide weer spontaan op en vormt nu het huidige Kremboongbos. In 1981 kocht Stichting Het Drentse Landschap het bos. In 2004 werd het Kremboongbos bosreservaat. De ondergrond is ongeroerd en daarom groeien er veel paddenstoelen op de humuslaag. We lopen het bos rond om dat te zien.

Opgeven bij:
Ypie terpstra: email: yterpstra(at)ziggo.nl