Waterweg-Noord

Update: Plantenverkoop goede doel.

Aangezien er niet zo veel mensen met vakantie gaan, wil ik nog een keer proberen wat planten aan de man te brengen voor het goede doel.

Kijk op de website ​​​​​​​voor het aanbod.

Groet, Thérèse

Verkoop plantenboeken Goede doel!

Van een Groei & Bloei lid kreeg ik een aantal boeken om te verkopen “aan de kraam”, dat geeft altijd een aanknopingspunt om over Groei & Bloei te praten. Helaas is dat dit jaar allemaal met de Corona crisis niet doorgegaan.

Uit afgeschreven bibliotheekboeken heb ik ook nog twee boeken toegevoegd en twee uit mijn eigen voorraad. Mijn boekenvoorraad past niet meer in de boekenkasten en plek voor uitbreiding van de boekenkasten is hier ook niet meer. Nieuwe boeken zijn gelukkig steeds meer digitaal te lezen, maar op mijn e-reader lukt het niet met de plaatjesboeken.

Misschien heeft u nog ergens een plekje voor een of meerdere boeken, ze zijn te koop voor het Goede Doel en u kunt ze ook kopen, bekijken en weer doorgeven aan andere tuinliefhebbers, dan liggen ze zeker niet te verstoffen.

Kijk op de website voor de titels van de boeken!

pzwaard@caiway.nl

Kefir aangeboden! Steun het goede doel.

Een oproepje aan alle aanstaande liefhebbers van waterkefir: meld je bij mij en kom een potje ophalen. Een gift voor de Hulphond wordt op prijs gesteld.

Kijk op de website voor meer informatie!

pzwaard@caiway.nl

De mooie bloemenwei van Ineke

Het maakt niet uit wat voor weer het is, de bloemenwei ziet er altijd mooi uit. Ik was er vorige week met een dreigende lucht, dat kan je wel zien aan de foto’s, maar ook als het niet al te hard regent geef dat juist weer een heel aparte sfeer.

De bloemenwei staat er op z’n hoogzomers bij: veel grassen, wilde peen, pastinaken, cichorei, kaardebol, eryngium, wat stokrozen aan de randen en veel zoemende fauna.

Ineke van der Kooij laat graag haar bloemenwei aan liefhebbers zien. Wel even een afspraak maken via

06 161 709 58.

Gratis brochure: Onkruid bestaat niet!

Velt en de Belgische provincie Limburg slaan de handen in elkaar en willen met een nieuwe brochure de kijk op onkruid veranderen.

Brandnetel, paardenbloem, madeliefje: de ene bestempelt deze planten als onkruid en wil ze het liefst zo snel mogelijk weg, de andere is er net helemaal wild van en eet ze op.

In een nieuwe, gratis te downloaden brochure maak je kennis met de troeven van deze planten. We laten Limburgers aan het woord die de planten niet als vijand zien, maar net als vriend.

Onkruid!?

Is een plant een onkruid of een groente, een medicinale plant, een sierplant of gewoon een prachtige wilde plant? Het is maar hoe je ernaar kijkt.

Onze inheemse flora, die we in natuurgebieden gaan bewonderen, zullen we nooit onkruid noemen. Maar groeien dezelfde planten in een openbaar park tussen heesters en vaste planten, dan worden ze opeens wel onkruiden.

We spreken dus beter van ‘ongewenste kruiden’. Maar zelfs dan zijn deze planten veel meer dan dat. Ze hebben heel wat troeven, waar we in onze tuin en keuken zelfs flink van kunnen genieten.

Bovendien zijn die bloeiende ongewenste kruiden ontzettend belangrijk voor de biodiversiteit. Ze lokken insecten die instaan voor de bestuiving, voor het in evenwicht houden van plantenziektes en voor het onder controle houden van het aantal ‘schadelijke’ insecten.

Logisch dus dat in Limburg heel wat mensen deze planten al in de armen hebben gesloten: Rudi kookt ermee, Marleen gebruikt ze in haar ontwerpen voor wilde tuinen en Theo redt er vlinders door. Zo verandert onkruid van een onbemind naar een onbekend kruid. Van ongewenst naar net heel erg gewenst. Van een vijand naar een vriend.

In de nieuwe brochure "Onkruid vergaat niet" van Velt en de Provincie Limburg ontdek je de verhalen van Rudi, Marleen, Theo en andere Limburgers.

Uitnodiging!

Hebt u vakantie en blijft u door Corona thuis, dan is het wellicht leuk om in te gaan op de uitnodiging, die het bestuur vandaag kreeg van Beekenkamp Plants BV in Maasdijk.

Bij Beekenkamp staat ieder jaar vanaf week 20 de Showgarden in bloei om hun klanten te laten zien, wat zij aan producten te bieden hebben. Rond week 24 tijdens de Flowertrials komen er dan zelfs bezoekers vanuit heel de wereld de tuin bezoeken. Het bedrijf ontvangt dan gemiddeld meer dan 1000 bezoekers in één week.

Door het rondwarende coronavirus en de beperkende reismogelijkheden van de buitenlandse klanten gaan deze bezoeken dit jaar niet door en omdat het zonde zou zijn als  de tuin dit jaar geen bewonderende blikken zou ontvangen, nodigt Beekenkamp Plants tuinliefhebbers d.w.z. leden van Groei & Bloei en omliggende afdelingen en iedereen die geïnteresseerd is uit om de tuin te bezoeken.

Volgende week vrijdag 31 juli a.s. kunt u, op voorwaarde, dat u zich van te voren aanmeldt, een bezoek aan de Showgarden brengen. Aanmelden is nodig, omdat het bedrijf dan weet hoeveel mensen er precies komen. Het buitenveld is groot genoeg om een aantal mensen tegelijk te ontvangen.

Bent u geïnteresseerd? Dan kunt u zich aanmelden via: Marketing@Beekenkamp.nl.

De deur is open van 8:30 -16:00 en  de koffie staat klaar. Het adres is Korte Kruisweg (nabij) nummer 159. Vanaf het kantoor op de Korte Kruisweg 141 mogen de bezoekers de borden ShowGarden volgen. Dan komt het helemaal goed.

Veel plezier en even aanmelden:)