Walcheren

Moestuinieren boekentips

De uitgeverij van de KNNV, vereniging voor veldbiologie heeft tegenwoordig niet alleen boeken over de natuur maar ook een heel veel boeken voor de enthousiaste tuinier. https://knnvuitgeverij.nl/artikelen/tuinieren-gezondheid-voeding.html. Ze zien er leuk en modern uit, maar geven ook veel informatie. Je kan ze uiteraard via de KNNV bestellen maar ook via de plaatselijke boekhandel.

Van twee boeken ben ik zelf erg enthousiast en gebruik ik regelmatig om vooral weetjes over de moestuin op te zoeken. Beide boeken zijn geschreven door Hans van Eekelen, de drijvende kracht achter Groenmoes en de Groenmoesmarkt.

Het eerste boek is “Zaaiagenda” (264 blz). Dit boek geeft voor elke dag in het jaar aan wat je kan zaaien. Bij voorbeeld voor 15 januari. Deze dag kun je spinazie zaaien onder koud glas. Maar daarnaast worden veel gegevens vermeld zoals rasnamen, tips voor het zaaien en planten, welke combinaties te vermijden zijn, alternatieve zaaidata met vermelding. Er is ook een goede index zodat je snel kan opzoeken op welke data je jouw favoriete groenten kan zaaien of poten. Zie bovenstaande foto's.

Het tweede boek is een goede aanvulling op het eerste boek. Het heet “Het nieuwe moestuinieren” (840 pgs). Het is een soort encyclopedie voor het moestuinieren. Op alfabetische volgorde worden heel veel onderwerpen behandeld. Bijvoorbeeld bij het trefwoord “quinoa” staat een heel verhaal over de historie, hoe deze plant kan telen, verzorgen en oogsttijd. Bij het woord “pure hubs”, ik had er ook nog nooit van gehoord, wordt uitgelegd wat dit is. ( Het is een woord om voorlopers op de gebieden van stad-land relatie met betrekking tot voedsel te duiden !?). Gelukkig word ook het onderwerp “spitten” behandeld, met de voor en tegens van spitten.
Zie voor een indruk onderstaande foto's.

Beide boeken hebben een hardcover, heel mooi ingebonden en zijn voorzien van een leeslint.

Als ik twijfel of een boek wel waard is om aan te schaffen dan leen ik het eerst van de bibliotheek. Beide boeken zijn in de bibliotheek van Middelburg te leen. Tegenwoordig kun je altijd in je eigen bibliotheek een boek reserveren uit een andere bibliotheek.

Heb je ook een mooi tuinboek dat je aan wil bevelen bij onze leden stuur een review naar Herma Angel of Margreet Roelse.

Christien van den Bosch, voorzitter