Gorinchem
EXTRA Nieuwsflits

Inloggen bij online lezing 'Klimaatveranderingen en toekomstig tuinieren' maandag 26 april a.s.

De lezing ’klimaatveranderingen en toekomst tuinieren’ door Jeroen Klerks op 26 april start om 20.00 uur en duurt ca. 1,5 uur en er is een korte pauze. Tijdens de lezing is er gelegenheid om vragen te stellen. Dit kan via de chat-functie.

In een proefsessie heeft het bestuur een korte impressie gekregen van de lezing. Tijdens deze proefsessie vertelde Jeroen dat hij planten beschikbaar stelt, die aan het eind van de avond verloot worden.

Het nieuwe tuinieren:
Vroeger waren de appels sappiger en de winters strenger dat zijn uitspraken die we vaak horen Maar is dat zo?
Net zoals de maatschappij om ons heen, verandert ons klimaat ook dat is een feit.
Plantenziekten, plagen en extreem weer, alles lijkt op ons af te komen.
Vroeger was alles groener, of is dat een fabel?    Meer lezen ……. Zie onze website

Onderstaande link is maandag 26 april vanaf 19:50 uur te benaderen.
Bent u niet in de gelegenheid om op dit tijdstip de lezing bij te wonen, de link blijft 2 weken beschikbaar op onze website.
Join Zoom Meeting
Meeting ID: 820 8148 7646
Passcode: 870777

Heeft U nog nooit van Zoom gebruik gemaakt? Het is nodig vooraf Zoom te installeren op uw computer, notebook, tablet of telefoon. Hoe U dat doet staat hier.

8 mei - tuinieren bij het Gasthuis

Afgelopen jaar hebben we, als Groei en Bloei vrijwilligers, een voor- en najaarsbeurt aan de tuinen van de Arkelpoort kunnen geven. In het najaar zijn ook veel vaste planten door Groei en Bloeiers uit eigen tuin geplant vanwege het niet door kunnen gaan van de stekjesbeurs. Zoveel als mogelijk brengen we de tuin in voorjaarssfeer door fleurige 1 jarige plantjes.

De bewoners kunnen genieten van het wieden, snoeien, vegen en beplanten en natuurlijk van het resultaat van al dit werk. Ze hebben goed zicht door de grote ramen van de huiskamers en zij zitten natuurlijk bij mooie dagen graag zelf in de tuin.

8 mei is het weer tijd voor de voorjaarsbeurt.
We starten om 8.30 uur en zijn tussen 11 en 12 uur klaar. Er is koffie en een stoel om buiten halverwege samen iets te drinken, uiteraard houden wij ons aan de Covid-richtlijnen!

Onder het motto, hoe meer zielen…..hoe gezelliger….is de tuin in een ochtend weer helemaal top!
Ook meehelpen?
Meld u zicht dan aan bij clazienbuis(at)ziggo.nl, u maakt de bewoners blij!

Online rondleiding over Keukenhof goed bekeken

De eerste Groei & Bloei Nationale Tuinweek online rondleiding over Keukenhof was een succes!
Was je verhinderd maar ben je wel nieuwsgierig? Geen probleem, via dezelfde link: https://tv.elba-rec.nl/uitzending/groei-bloei kan je de hele uitzending, inclusief de vragen en antwoorden, alsnog bekijken.
En voor wie de overige 4 lezingen/rondleidingen nog niet heeft genoteerd, alle info staat op onze website.

Open Tuinen Midden Brabant 24 en 25 april 2021

Bollenfeest in de tuin
Het is volop lente in de tuinen. Bloesemende bomen en fris groen, uitbundige rododendrons en magnolia’s  en natuurlijk heel veel tulpen, narcissen, blauwe druiven en nog veel meer kleurigs….welkom in de open tuinen Midden Brabant.
In de herfst zijn er duizenden bollen gepoot door de ijverige tuiniers en die zorgen zaterdag 24 en zondag 25 april 2021 voor een waar bollenfeest in de tuin. U bent van harte welkom om mee te komen genieten in de volgende tuinen:

• De Dijkgaerd, Zuidhollandsedijk 1, Kaatsheuvel.
  • Tuin De Dwerg, Kleinestraat 17, Drunen
  • Ons Buiten, Kraanven 10, Loon op Zand (alleen zondag 25 april open)

De tuinen zijn open van 10.00 tot 17.00 uur en de regels rondom de bestrijding van Covid-19 worden in acht genomen. Er is volop ruimte om rustig rond te wandelen, maar mocht het toch te druk worden dan moet u even wachten voor u de tuin binnen kunt gaan.
Entree € 2,50 p.p.p.t. incl. een koffie/thee-to-go (graag zoveel mogelijk gepast contant, geen pin beschikbaar). Er zijn voldoende zitplekken in de tuinen om op gepaste afstand van uw drankje en van de tuin te genieten.
Op www.tuinenmiddenbrabant.nl vind je nadere informatie en mooie foto’s van en over de tuinen.

Is deze Nieuwsflits niet goed te lezen?

Klik rechts bovenaan de Nieuwsflits om hem online te bekijken.

Hieronder een drietal adressen voor tuin- en plantmaterialen van bedrijven die Groei & Bloei-leden een warm hart toedragen.

Tuincentrum Sterk - Arkel / Tuincentrum Huiting - Vianen / Tuinen-shop.nl, de Groei & Bloei webshop