De Langstraat
Nieuwsflits nr. 7

Beste Flitslezers, dit wordt een LINKEN-FLITS. Nee geen linke Flits, maar een Flits met diverse linken naar online lezingen en livestreams over diverse groene onderwerpen. Dus mocht je weer eens denken “Er is geen bal op de T.V”, om de tekst van DoeMaar aan te halen, dan kun je als je dat wil de komende weken op een ander scherm toch leuke en interessante dingen bekijken.

Allereerst kun je je nog steeds aanmelden voor de Online Lezing van Arjan Schepers bij onze eigen Groei & Bloei De Langstraat.

Arjan Schepers is eigenaar van een vaste planten kwekerij met een  bijzonder assortiment in het Overijsselse Mariënheem (bij Raalte). Hij kweekt alledaagse maar ook heel bijzondere soorten en variëteiten. In de lezing legt hij uit welke planten hij kweekt en welke niet (en waarom!).

Veel nadruk ligt op de herkomst van de planten in de natuur; de natuurlijke standplaats. Een plant groeit en bloeit immers het best op een plek die zoveel mogelijk lijkt op haar natuurlijke standplaats. Toch maken we allemaal dezelfde fout: we kopen een prachtig bloeiende plant en thuis gaan we er een plekje voor zoeken. Eigenlijk zou het andersom moeten: zoek de plant uit bij de plek die je hebt. De kans op succes is dan veel groter; de plant heeft het in jouw tuin naar zijn zin en zal vanzelf uitgroeien tot een mooie en gezonde plant, zonder allerlei kunst- en vliegwerk zoals watergeven, steunen of terugknippen!

Dinsdagavond 20 april aanvang 20.00 uur tot ca. 21.45 uur

De online lezing is gratis te volgen voor leden van Groei & Bloei, niet-leden betalen € 3,00.

Wil je deze lezing volgen stuur dan een mail met je naam en Groei & Bloei lidnummer en bij welke afdeling je lid bent naar info@delangstraat.groei.nl. Je ontvangt dan tijdig de link.

Niet leden die zich aanmelden ontvangen eerst een betaalverzoek en vervolgens de link voor de lezing.

Diverse online lezingen en livestreams van Groei & Bloei

Maandagavond 19 april start Groei & Bloei met een reeks van 5 online lezingen en video’s die je gratis kunt volgen.

Maandagavond 19 april neemt Henk de Mooij, parkmanager bij Keukenhof je mee op een kijkje achter de schermen bij dit grootse bollenpark.

Maandagavond 26 april volgt dan de lezing door Leo den Dulk over de Dutch Wave. De losse manier van planten die zo bekend is geworden door het werk van Piet Oudolf en andere Nederlandse kwekers en ontwerpers, vandaar de naam Dutch Wave, de Nederlandse Beweging.

Maandagavond 3 mei legt tuinontwerpster Modeste Herwig je aan de hand van de kleurenwaaier uit hoe je zelf een mooie kleurenopbouw maakt in een bloemenborder.

Maandagavond 10 mei neemt Gerdien Griffioen je mee op een virtuele wandeling door de Hortus Botanicus in Amsterdam en laat zien hoe ze in de Hortus werken aan duurzaamheid en biodiversiteit.

Maandagavond 17 mei volgt dan de laatste lezing/workshop. Roos van Unen en Kristel van Dijk nemen je mee op ontdekking naar de smaak van eetbare bloemen.

Je kunt de diverse lezingen en livestreams gratis volgen via deze link:

De lezingen starten telkens om 19.30 uur.

Woensdagavond 21 april Webinar Gemeente Waalwijk “Tips en Tricks voor een Groene Tuin “

T.V. tuinman Lodewijk Hoekstra en William van der Pluijm van Van Wijlen groenaannemer in Sprang-Capelle geven tips hoe je zelf je tuin groener en natuurlijker kunt maken. Bedenk dat alle voor- en achtertuinen in heel Nederland samen een enorm oppervlak hebben. Als al die tuinen ook maar een klein beetje groener worden helpen we er met z’n allen aan mee dat de natuur, de beestjes en de bloemetjes in ons land weer een beetje toekomst krijgen.

Op http://www.waalwijk.nl/groenetuin vind je meer informatie en de mogelijkheid om dit webinar te volgen.

Aanvang 19.00 uur.

24 & 25 april 2021 Open Tuinen Midden Brabant

.En wil je niet alleen virtueel naar bloemetjes kijken dan ben je aankomend weekend van harte welkom in een aantal tuinen in de buurt. In de herfst zijn er volop bollen geplant en met het warmere weer dat we deze week gaan krijgen zal er eind april een kleurig bollentapijt te zien zijn in de tuinen.

Je bent van harte welkom op zaterdag 24 en zondag 25 april in Tuin De Dwerg in Drunen en De Dijkgaerd in Kaatsheuvel. Ons Buiten in Loon op Zand opent ook de tuinpoort, maar dan alleen op zondag 25 april.

De hobbykwekerij in tuin De Dijkgaerd is goed gevuld met plantjes uit eigen tuin en kleurige voorjaarsbloeiers. Ook buiten de open dagen kun je daar terecht als je nog een leuke aanvulling zoekt voor je tuin (geen pin helaas).

Meer info over de tuinen, zoals contactgegevens en inspirerende foto’s vind je op www.tuinenmiddenbrabant.nl

De tuinen zijn open van 10.00 tot 17.00 uur. Entree € 2,50 p.p.p.t. incl. een koffie/thee-to-go.

N.B. De tuinen zijn op persoonlijke titel geopend en de maatregelen in de bestrijding van Covid-19 worden in acht genomen. De tuiniers gaan er vanuit dat ook de bezoekers aan hun tuin deze maatregelen respecteren. Het kan zijn dat u even buiten de tuin moet wachten, omdat het te druk is. Mochten de ontwikkelingen rondom Covid-19 het niet mogelijk maken dat bezoek aan de tuin veilig kan, dan zal alsnog besloten worden dat deze open dagen niet door gaan. Check voor u de tuinen wilt bezoeken de informatie op de website.

Met een kleurige voorjaars groet van Groei & Bloei De Langstraat