Ommen

Lezing 'Van kloostertuin tot regentuin' door Caroline Dekker, voorzitter Groei & Bloei Ommen

In deze lezing aandacht voor de geschiedenis van tuinen, buitenplaatsen en parken in Nederland door de eeuwen heen; van klooster- en kasteeltuinen in de vroege middeleeuwen tot de regentuinen en groene steden van de 21ste eeuw.

De mens is altijd op zoek naar hoe hij zich tot de natuur moet verhouden. In tuinen zie je dat heel mooi weerspiegeld worden. Een tuin is een samenspel tussen mens en natuur. In sommige tuinen zie je heel veel mens en heel weinig natuur, in andere tuinen is het precies andersom. Maar ook de meest natuurlijke tuin is nog altijd mensenwerk.

Deze lezing is een reis door tuinen en tijden. Hoe stond de mens in de loop van de tijden tegenover de natuur en hoe liet en laat hij/zij dat in de tuin zien. Hierbij uiteraard ook aandacht voor onze huidige tijd waarin klimaatverandering ons voor nieuwe uitdagingen stelt als tuinenbezitters en gebruikers van de buitenruimte. Vergroening, gebruik van duurzame materialen, slimmer omgaan met water en plantenkeuzes, ecologisch tuinieren, bevorderen van biodiversiteit; steeds meer gaan deze begrippen onze huidige relatie met natuur verder inkleuren.

Je bent van harte welkom deze lezing bij te wonen!  Let op: toegang uitsluitend met een geldige QR-code.

Datum:     19 oktober 2021

Locatie:    Theaterzaal de Caroussel, Van Reeuwijkstraat 5, 7731 EH Ommen

Aanvang:  19.30 uur

Kosten:     gratis voor leden Groei & Bloei, € 5 voor niet-leden.