Assen

Nieuwsflits Groei&Bloei afd. Assen, november 2021

Lezing Groei& Bloei 4 november: Wiecher Huisman, tuinontwerper

Tuinen waar je stil van wordt…

Stil van verwondering, maar ook stil in de zin van rustig.

Dat is wat een tuin moet doen.

Je moet je in ieder seizoen opnieuw kunnen verbazen.

Maar het moet vooral een plek zijn waar je tot rust komt, waar je eigen sfeer hangt .

Donderdag 4 november 20.00 uur

Leden gratis: Niet leden 5 euro

Duurzaamheidscentrum Assen, Bosrandgebouw
Bosrand 2
9401 SL Assen

Bezoekadres (bij gebruik navigatie): Stadsbroek 11A

Let op! Corona maatregelen zijn van toepassing: Coronapas met QR code verplicht.  Neem ook uw mondkapje mee.

In deze lezing vertelt Wiecher Huisman over zijn dromen om karakteristieke planten van de gematigde streken te gebruiken. Wiecher neemt ons mee naar allerhande landschappen waar planten en vooral bomen zich in hun natuurlijke omgeving tonen. Die beelden roepen dromen op om de sfeer van die landschappen om te zetten in sfeervolle, natuurlijke onderhoudsvriendelijke en exclusieve tuinen. Wiecher maakt ons er graag  bewust van andere dan de standaard soorten,met vaak veel fraaiere en betere eigenschappen.

We zien de bomen en planten toegepast met oog voor allerhande details van de plant. Dat wordt  zichtbaar in een aantal projecten van de hand van Wiecher en aan de ontwikkeling van de plant in het  arboretum “Arcadië”. Om de juiste sfeer te kunnen creëren gebruikt hij graag een grote diversiteit aan planten en als het kan al in een redelijk uitgegroeide vorm. Dat betekent een zoektocht bij een groot aantal kwekers in binnen en buitenland. Bloeiende Rododendrons  en Azalea’s in het voorjaar, zoet geurende rozen in de zomer, verstilling aan het water,kleurenpracht in de herfst ,rijp op de grassen in de winter, de tuin stralen ieder seizoen een andere sfeer uit, die past bij de tijd van het jaar.

Maar wel natuurlijke vormen en in een rustieke sfeer. Het is belangrijk dat in een tuin alle seizoenen optimaal tot hun recht komen. Net zoals in de natuur.

Arboretum Arcadië

Aan de oude weg tussen het Drentse Gieten en Gasselte ligt Wiechers arboretum Arcadië. De planten/collectietuin is sinds 2007 in ontwikkeling en is een halve ha. groot. Het arboretum is een compositie van algemeen en zeldzaam voorkomende  bomen,heesters, rododendrons en coniferen met op vele schaduwrijke plaatsen bijzondere vaste planten, grassen en varens. En het is niet een willekeurige verzameling planten, maar geeft een indruk van planten waar Wiecher graag mee werkt.

Uiteraard worden ook voor hem onbekende planten en nieuwigheden toegepast om deze beter te leren kennen om er later mee te kunnen componeren.

Voor een voorproefje ga naar: Wiecher Huisman Tuinontwerp & Advies - Homepage

Lezing 13 januari 2022

De volgende lezing is op 13 januari,  een middag lezing.    Naar aanleiding van vragen van leden of we in de  donkere winterdagen niet een middag lezing kunnen houden heeft het bestuur besloten  dat experiment aan te gaan.

Er wordt nog gewerkt aan een mooi onderwerp.

Onderhoud prairietuin DCA.

De oproep van het bestuur om helpende handjes voor de prarietuin heeft niets opgeleverd. Het bestuur zal in overleg met het DCA bekijken hoe we verder gaan met de prairietuin.