Gouda

NieuwsFLITS 1 - 30 januari 2022

We gaan weer van start!

Onze website is gevuld met mooie activiteiten voor dit jaar die we hopelijk allemaal kunnen doen.
We beginnen met een lezing op woensdagavond 9 februari over Mien Ruys, haar leven en werken door Leo den Dulk. Leo den Dulk heeft een biografie over Mien Ruys geschreven en kent alle in’s en outs’s van Mien.
Voor meer gegeven zie onze website. Ook vind je hier alle info over onze nieuwe locatie voor de lezingen!

Tuinen bezoeken, het kan weer!

Oproep aan onze leden om mee te doen. Als je graag mee wilt doen met de Tuinen Carrousel meld je dan aan via het secretariaat - info@gouda.groei.nl.
Van de leden die in het verleden waren aangemeld zijn er weer enkele die meedoen.
De open tuinendag van de Nationale Tuinweek 2022 op 18 en 19 juni komt dan als aparte open tuinendag voor onze afdeling te vervallen. Tuinen op die data kunnen meedoen met de Tuinen Carrousel, zo bereiken we ook meer bezoekers.
Opgeven uiterlijk 22 februari i.v.m. de voorbereidingen.

In 2020 zou in ons district Zuid-Holland -zuid voor het eerst een TUINENCARROUSEL georganiseerd worden. Een concept dat in andere rayons heel succesvol is.
Corona heeft  bezoeken van tuinen onmogelijk gemaakt, maar na 2 jaar mogen we gelukkig weer, waarbij we natuurlijk wel voorzichtig blijven.

Wanneer is jouw tuin op z’n mooist? Wil je dat andere tuinliefhebbers ook laten zien?
Dan is dit de kans! Je geeft aan wanneer je je tuin wilt openstellen. Dat kan 1 x maar ook meerdere keren. Hierdoor kunnen we naast begin juni, als we de landelijke Open Tuinen Dag organiseren, ook in de periode april t/m september tuinen bezoeken. Op de speciaal gemaakte website vind je alle deelnemers met actuele informatie: wanneer zijn de tuinen opengesteld, waar is het, wat maakt deze tuin de moeite waard? Voorpret krijg je door korte verhaaltjes over de tuinen en de foto’s van al die mooie plekjes.

De bezoekers maken hun eigen route op de dag waarop ze op tuinenbezoek willen gaan. Ze kijken zelf welke tuinen ze willen bezoeken. Het kunnen leden van onze Groei&Bloei-afdelingen zijn, maar ook mensen die een fietstocht maken in onze regio.
Naast de website met alle informatie  is er ook een uitnodigende flyer, waarop de tuineninformatie te zien is.

We “trappen af” op zaterdag 2 april met een bijeenkomst  in een tuin, waarbij ook de flyers uitgedeeld worden voor de deelnemende afdelingen. Die flyers kunnen worden neergelegd bij openbare locaties als bibliotheek, huisartsen, wijkcentra, winkels en de deelnemende tuineigenaren.
Op de website van de Open Tuinen Carrousel Zuid-Holland (wordt binnenkort geactualiseerd) is te zien welke tuinen wanneer te bezoeken zijn.

Wil de tuineigenaar een kopje koffie aanbieden, dan graag vermelden bij de tekst over de tuin. Ook als er iets betaald moet worden of een spaarpotje voor een goed doel staat bij de entree.