Hilversum

Dagexcursie naar tuinen in Zeeland

Op donderdag 14 juli weer ons jaarlijkse gezellige tuinenbezoek. Deze mooie excursie gaat door, maar u kunt zich nog opgeven. Doe dit wel zo snel mogelijk zodat Janneke weet wat ze af moet spreken.

De eerste tuin die we bezoeken, is de Schelphoeve te Poortvliet. Deze tuin ligt achter de zeedijk van de Oosterschelde, in het natuurgebied Tureluur. Het is een landelijke tuin rondom een boerderij met tuinkamers en een bloemenweide met een notenboomgaard en een oude drinkput. Over veldkeien en schelpenpaden loopt men door deze boeiende tuin met mooie zichtassen naar het natuurgebied. Natuurlijk krijgen wij hier een kopje koffie.
De tweede tuin is ‘t Hof Ravestein te Grijpskerke. Hier gebruiken wij een eenvoudige lunch met koffie of thee. Ravestein ligt in het open landschap midden op Walcheren. Het is een historische plek, al bewoond in de middeleeuwen. In de 18e eeuw een buitenplaats, later weer een boerderij. Om de boerderij zijn gemengde bloemenborders met veel rozen en vaste planten rondom een grote vijver; verder weg zijn graspaden in het hoge gras wilde bloemen en hagen. Overal heeft men een weids uitzicht. In de walcherse schuur zijn archeologische vondsten te zien; het terrein is een archeologisch rijksmonument en is ook interessant voor natuurliefhebbers. Oppervlakte 3,2 ha.
De derde tuin is de tuin van P en R te Middelburg. Deze tuin is ontworpen door Anet Scholma van Buro Mien Ruys. De wandeling loopt langs een grote vijver, vaste planten borders. De bomen zoals Davidia involucrata, Pauwlonia tomentosa, Clerodendrum trichotomum, Heptocodium miconioides en Liriodendron tulipifera zorgen voor hoogte in de tuin. In het mediterrane gedeelte staan planten die zijn verzameld bij kwekerijen en tuinmarkten op reizen door Europa. Langs de houtsnipperpaadjes in de schaduwtuinen staan niet alledaagse planten zoals Arisaema,s, wilde pioenen, bijzondere varens en Tetrapanax. Ten slotte is er bij de kas een moestuin met laagstam fruitbomen en een verkoophoekje met eigen kweek.

Wanneer: 14 juli a.s. Vertrek 8.00 uur, graag ruim op tijd aanwezig zijn. Retour circa 19.00 uur.

Waar: Vanaf de Bethlehemkerk, Melis Stokelaan/Diependaalselaan te Hilversum.

Meenemen: drinken voor onderweg en eventueel nog iets te eten voor op de terugweg.

Kosten: Leden: € 65,50, niet-leden € 70,00. Dit is inclusief busreis, toegangen en lunch. Wilt u het bedrag dat van toepassing is op u overmaken aan onze penningmeester rek. nr.  NL94RABO 010 26 69 953 t.n.v. KMTP afd. Hilversum.

Aanmelden: bij Janneke Beeltje, graag zo snel mogelijk zodat Janneke weet voor hoeveel ze moet reserveren, maar uiterlijk 7 juli a.s.

E-mailadres janneke.beeltje@gmail.com  of telefonisch 06 28189462

Deelname aan deze excursie geschiedt op eigen risico.