De Langstraat
Nieuwsflits nr. 12

DE ZOMER LAAT ZICH ZIEN

De afgelopen weken was het niet slecht in ons Brabant. Maar de komende week kunnen we de borst (en tuin) nat maken. De zomer laat zich prominent zien met temperaturen die in de landen rond de Middellandse Zee niet zouden misstaan. En wellicht tikken we zelfs de 40 graden aan. Let goed op jezelf, op je naasten, de huisdieren en iedereen die daarbij wellicht wat extra hulp kunnen gebruiken.

Er komen nog twee excursies. Je kunt je nog aanmelden. Hieronder meer informatie.

Woensdag 3 augustus 2022…19:00 uur….De Rakelhoeve in Middelbeers

Avondexcursie met eigen vervoer

We zijn deze avond welkom bij Truus en Henk van Wijk.

Deze tuin bij een langgevelboerderij uit 1910 ligt aan het beekdal van de Beerze, in het buitengebied van Middelbeers. Kenmerkend voor de tuin is het landschappelijke karakter met vele doorkijkjes over de achterliggende weilanden en bossen. Veel ronde borders, met een grote variëteit aan heesters, bomen en vaste planten geven de tuin een sfeervol karakter, net als enkele karakteristieke oude bomen. Er is een grote moestuin, een rozenlaantje, en er zijn vele soorten bessenstruiken, fruitbomen en allerlei groenten. Zorg is besteed aan de biodiversiteit door de aanwezigheid van vlinders en bijen aantrekkende planten. Veel verschillende vogels zijn vaste bewoners van de tuin. De tuin is 8.000 m2 groot.

We verzamelen bij de poort van het adres. Daar kunt u de bijdrage contant betalen aan Chris of Ine. Daarna worden we ontvangen met een welkomstwoord en een verhaaltje hoe het allemaal zo is gekomen. Er zal ook koffie/thee met cake gegeven worden. Graag op tijd. We gaan om 19:00 uur naar binnen. Bij de boerderij is voldoende parkeergelegenheid.

Excursie met eigen vervoer. Het adres is Huijgevoort 9 in Middelbeers (5091 SB)

Kosten voor Groei & Bloei leden € 3, niet leden betalen € 5.

Deze excursie wordt georganiseerd door Chris en Ine Freijse. Je kunt je inschrijven per mail naar cfreijse@gmail.com of bellen naar 0416-333759 (of 06-44171757). Het is niet de bedoeling om op eigen houtje zonder je aan te melden naar het adres te gaan. De eigenaren worden dan “overvallen” en voor hen is het wel zo leuk om voldoende versnapering in huis te hebben.

Zaterdag 20 augustus 2022…Floriade (LET OP: deze excursie is fors goedkoper geworden!!!)

Een keer in de 10 jaar is er de Floriade deze keer in Almere. Het thema is deze keer: groene oplossingen om steden leuker, mooier en duurzamer te maken. Er valt van alles te zien ruiken en proeven. Meer informatie vind u op www.floriade.com

We gaan gezamenlijk met de bus naar Almere. Nadat je van ons de kaartjes hebt gekregen kun je de gehele dag op eigen gelegenheid de Floriade bezoeken.

Let op: aanmelden kan tot uiterlijk 4 augustus !!!    Vanwege de reservering van de bus en het bestellen van kaarten moeten we deze datum stellen.

Op de Floriade kun je eten en drinken kopen. Let er wel op dat we rond etenstijd weer vertrekken naar Waalwijk. Zorg dat je altijd wat te eten en te drinken hebt in de bus.

Excursie per bus, vertrek 8.30 uur vanuit Waalwijk (parkeerplaats bij Piet Klerkx). We vertrekken weer om 17:00 uur bij de Floriade en verwachten dan om circa 19:00 uur terug te zijn in Waalwijk.

Kosten voor Groei & Bloei leden € 38 (was € 52)  , niet leden betalen € 42 (was € 57)

Inclusief busvervoer en entree en 1 rit met de kabelbaan.

Je dient dit bedrag vooraf over te maken op onze rekening

NL33RABO0334234204 t.n.v. Groei&Bloei De Langstraat onder vermelding van “Excursie Floriade ”

Deze excursie wordt georganiseerd door Ton Janssen en Lies van Bladel. Je kunt je inschrijven per mail naar agm.janssen53@gmail.com  of bellen naar 06-22434933 (Ton) of 06-1238616 (Lies).

Terugblik excursie naar de Vlierbosschen op 30 juni

De excursiecommissie doet zijn best om voor de leden aantrekkelijke uitstapjes te organiseren. En dat gaat dikwijls goed maar soms moet je ook wel eens een tegenvaller incasseren.

De excursie naar de Vlierbosschen leek een fijn uitstapje in de avond, maar in de loop van de dag leek regen een spelbreker te worden. Met de hoop dat de buien het gebied rond Prinsenbeek slechts zouden schampen lieten we de afspraak doorgaan. Echter de regen was toch rond 19 uur fors te noemen. Zo fors dat helaas ongeveer de helft van de aangemelde deelnemers het voor gezien hielden. Begrijpelijk maar toch lastig voor de organisator. De deelnemers die de weersomstandigheden wel trotseerden zaten rond 19 uur (gelukkig binnen) aan de koffie met lekkere cake. Er werd gekeuveld over van alles en nog wat totdat de regen minder werd en de paraplu’s open konden om toch nog de tuin te zien.

En de tuin was de tweede domper die avond. Na een duidelijk inleidend verhaal bleek de tuin er troosteloos bij te liggen (en dat lag niet aan de regen). Het leek alsof er in de afgelopen 10 jaar geen enkele nieuwe plant bijgeplant is. Het onkruid en wel erg veel naaktslakken waren nadrukkelijk aanwezig. Ook de moestuin lag er verwaarloosd en overwoekerd bij. Jammer. De tuin is lid van de Nederlandse Tuinenstichting. Daarom werd hij gekozen in de verwachting een mooie tuin te zien. Het kan ook eens tegen zitten. De excursiecommissie zal proberen dit in de toekomst te voorkomen.

Met een droge en hete zomergroet van Groei & Bloei De Langstraat