Midden-Kennemerland

De kwekersclub

De kwekersclub van Groei & Bloei Midden-Kennemerland.

Al ruim tien jaar kent onze vereniging een heuse kwekersclub. Een idee van ons oud-bestuurslid Wessel van Schagen die hiermee zelfs een landelijke prijs won. De zogenaamde ‘’gouden wortel’’.

Het idee erachter is eigenlijk heel simpel: iedere tuinierder kent dat wel: te veel stekken, plantjes van dat ene plantje, te veel gezaaid stekgoed. Bv de digitalis wil door zijn zaden overal in de tuin opkomen, ook op plekken die je niet voor ogen had. Of de Phlomis gaat nu toch wel heel veel ruimte innemen. Of sommige plantjes komen gewoon aanwaaien, meegebracht door vogels. Bij ons vindt dat plantje dan zijn weg  in een zgn. P9 potje met  goede potgrond en voilà, de eerste plantjes vullen je kratje.

Zo zijn er vijftien kwekers bij onze afdeling in de weer, met als gevolg dat er aan het begin van het seizoen vele kratjes zijn gevuld met allerlei verschillende mooie plant(jes)en van ‘’eigen kweek’. Biologisch, van eigen grond, niet ‘’opgevoerd’’ maar rustig in eigen tuin of kas ontsproten aan de grond. Ons assortiment bestaat ondertussen uit meer dan 200 verschillende planten. Ondergetekende maakt hier een plantenbeschrijving van die bij de verkoop de details van de aangeboden plantjes beschrijft. Moet de desbetreffende plant bv. in de zon of in de schaduw, is het een vaste plant of eenjarige, welke hoogte heeft de plant, welke kleur de bloemen etc. Onze kopers op de markten vinden dit handige informatie waardoor voor u de aankoop een stuk duidelijker wordt.

Want waar gaan onze stekjes naar toe? Jaarlijks staat onze afdeling op diverse markten. We starten het seizoen altijd op de Groenbeurs in de Tuin van Kapitein Rommel te Castricum. Daarna zijn we te vinden op de Groenmarkt bij de familie Röling aan de Kennemerstraatweg vaak gevolgd door de Lentemarkt op het Willibrordusterrein en we sluiten af met de najaarsmarkt in Limmen. Zo proberen we in alle kernen van onze afdeling aanwezig te zijn. Daarnaast verkopen we ook tijdens de lezingen plantjes en als we deelnemen aan de wijksafari’s of plantenestafettes kan je ook altijd wat planten van onze club aantreffen.

Dus niets naar de groenbak of de composthoop, maar oppotten is ons devies!

Indien u denkt ‘’hier wil ik ook wel aan meedoen’’, neem dan contact op met Jan of Erica Davids, de coördinatoren van de kwekersclub. U kunt bellen of mailen of op ons afstappen tijdens de verkoop. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. En misschien heeft u net iets leuks in uw tuin staan wat wij nog niet hebben!!

Op onze website vindt u ons onder het kopje kwekersclub.  Daar kunt u ons assortiment inzien (via kwekersclub, naar plantbeschrijving). Een gevarieerde lijst! (vaste en eenjarige planten, bollen, struiken en zelfs boompjes!)

Erica Davids, e-mail: erica2005@live.nl Telefoonnummer: 06-14020843.
Het telefoonnummer van Jan Davids is: 06-34563618