Deventer

Een greep uit de activiteiten van Tuinclub Passiflora

Elk jaar bezoekt Tuinclub Passiflora een aantal interessante tuinen. Tuinen die normaal gesproken niet vrij toegankelijk zijn. Om u een indruk te geven, is hieronder een beknopt overzicht opgenomen. Om wille van de privacy zijn de namen en adressen van de eigenaren van deze tuinen weggelaten. Elk jaar worden er andere tuinen bezocht. Voor meer inlichtingen neem contact op met Cor Koppert.

• Een tuin in Zuna

Deze tuin is een natuurtuin met een leuk oud boerderijtje en enkele oude schuurtjes. Verwacht dus geen perfect gemaaid glad grasveld. Wel een bonte verzameling van allerlei vaste planten en heesters. Verhoogde plantenvakken door middel van begroeide stenen, plaggen enz. Het gras slingert van het ene naar het andere vak met weer andere wilde planten. In de plantenvakken zijn vaak ook weer slingerpaadjes aangelegd. Voor de liefhebber van natuurtuinen is het zeker de moeite waart om hierheen te rijden. Wie alléén van een strak aangelegde tuin houdt, heeft hier niets te zoeken.

• Heemtuin "IJsselflora" in Wijhe

Een leuk stukje natuur midden in Wijhe met een ongelofelijke keur aan planten. Aangelegd in een stuk of vijf thema's met de daarin voorkomende wilde planten. De verschillende soorten zijn keurig voorzien van naambordjes. Een leuk stukje om dit bij een tuinbezoek in de buurt eens te bekijken.

• Een tuin in Wijhe

Een leuke tuin met een keurig onderhouden grasveld. Dat laatste wordt één keer per jaar geverticuteerd en bemest. Een robot houdt het gras kort en dan ziet het er perfect uit. De borders zijn voorzien van een diversiteit aan planten. De eigenaresse is ook een liefhebster van bonsaiboompjes. Deze kweekt ze zelf op uit zaailingen of scheuten. Bij het terras staan deze boompjes in verschillende soorten en maten, erg leuk. De gehele tuin straalt uit dat dit een tuin is van een liefhebster, een aanrader.

• Tuin "Het Noorsche Huis" in Gorssel

Geen grote tuin en ook geen héél bijzondere tuin. Maar in combinatie met het huis is het wel iets bijzonders. Aan de linkerzijde van het huis is een in verhouding ruime vijver met daar omheen de nodige vijverplanten. Ook staat er een bamboe die in de toekomst voor problemen kan gaan zorgen. Leuke borders aan weerszijden maken het geheel tot een zeer aardig geheel. Aan de andere zijde van het huis een andere opzet. Een grasveldje met borders er omheen die de nodige verscheidenheid aan soorten kent. Een notenboom domineert de voorzijde. Samen met de verhalen over de historie van dit bijzondere huis is het zeker de moeite waard om hier eens te gaan kijken.

• Een tuin in Diepenveen

Geen grote tuin, maar na het passeren van het tuinhekje kijk je in een gezellige tuin die pas zes jaar in ontwikkeling is. De eigenares staat met het boek in de hand om je de grote verscheidenheid aan planten te tonen omdat tijdens het bezoek een groot gedeelte nog niet in bloei staat. Leuke zitjes met een aardige aankleding van kopjes alsof de bewoners net koffie hebben gedronken. Een heel aardige tuin om te vertoeven.

• Een tuin in Gorssel

Een modern ogend huis en een strak vormgegeven voortuin. Je verwacht dan ook een strakke achtertuin, maar niets is minder waar. We zien een landschapstuin met aan de randen bomen en ronde borders. Ook borders midden in het gazon. Tussen de vaste planten veel grassen wat een mooi rustig effect geeft. Door die borders in het gazon kun rond lopen wat steeds weer een ander gezicht geeft. De tuin is groot zo'n 3500 m². Het loont de moeite deze tuin te bezichtigen.

• Een tuin in Heerde

De eigenaren vinden hun tuin een paradijsje op aarde. Een tuin met rijke borders, bonte borders geen borders die op kleur zijn aangelegd. De tuin lijkt in het begin niet erg groot. Maar door steeds maar weer de bocht om te gaan, is het toch een hele oppervlakte. Het ziet er steeds weer anders uit. Het gras is in 2013 vernieuwd door de "directeur Gras" zoals de eigenares zich noemt. Het oude gras heeft nogal wat last van mollengangen gehad waardoor je steeds wegzakte. Letty is niet te beroerd om voor echte belangstellenden polletjes of wortelstokje mee te geven. Een tuin waar je, zonder spijt achteraf, naar toe gaat.

• De Oener kijktuin

Zie de beschrijving bij Tuinclub Trifolium.

Na de ontvangst door de gebroeders Arends is bij de koffie het een en ander uitgelegd over de opzet van het bedrijf. Niet alleen hoe het is ontstaan maar ook wat ze met hun bedrijf nastreven: een herkenbare tuin ontwerpen en aanleggen. En als het even kan op z'n minst de ontwikkeling volgen maar liever nog (gedeeltelijk) onderhouden. Tijdens de rondleiding door de voorbeeldtuinen werden veel tips over aanleg en onderhoud gegeven. Door de gedrevenheid van de gebroeders liep het bezoek behoorlijk uit en was het de rit naar Wichmond waard.

• Een tuin in Ruurlo

Een prachtige grote tuin waarvan de lijnen door een architect zijn uitgezet. De rest is door de eigenaresse met hulp van goede Groei & Bloei-liefhebbers in 2009 gedaan. De eigenares houdt niet van borders op kleur. Alles mag, dus vind je alle kleuren door elkaar wat hier heel goed kan. Ook zijn er grote pollen van zowel vaste planten als van grassen. Dat levert een rustige tuin op. Echt een lust voor het oog, ga zelf maar eens kijken.