Deventer

Een greep uit de activiteiten van Tuinclub Trifolium

Elk jaar bezoekt Tuinclub Trifolium een aantal interessante tuinen. Tuinen die normaal gesproken niet vrij toegankelijk zijn. Om u een indruk te geven, is hieronder een beknopt overzicht opgenomen. Om wille van de privacy zijn de namen en adressen van de eigenaren van deze tuinen weggelaten. Elk jaar worden er andere tuinen bezocht. Met tien leden is deze tuinclub eigenlijk te klein, nieuwe leden zijn dan ook van harte welkom. Voor meer inlichtingen neem contact op met Cor Koppert.

• Oener kijktuinen

Deze tuin vormde een leuke start van het tuinseizoen. Het weer werkte niet erg mee, maar de tuin zag er prachtig uit en er waren mooie en bijzondere planten te koop.

• Een tuin in Colmschate

Dit is een leuke privétuin. De eigenaresse is kunstenares en dat was te zien in de tuin. Overal stonden en lagen beelden en objecten van haar hand. We werden hartelijk ontvangen en dronken koffie op het mooie en overdekte terras.

• Een tuin op de grens van Heino en Raalte

Hoewel de tuin voor een enkel lid wat moeilijk te vinden bleek, was uiteindelijk toch iedereen paraat. De tuin van de eigenaren is schitterend en met veel liefde aangelegd. Bovendien was de ontvangst bijzonder hartelijk. Een leerzame avond.

• Een tuin in Twello

De eigenares is een echte plantenliefhebster en dat bleek ook uit alle verhalen die ze bij vrijwel elke plant wist te vertellen. Zowel de moestuin als de siertuin lagen er ondanks de late start van het tuinseizoen prima en goed onderhouden bij. Na afloop dronken we als tuinclub een kop koffie op het dorpsplein van Twello.

• Een tuin in Schalkhaar

Deze tuin is voor velen niet onbekend, maar toch is het steeds weer een genoegen door deze romantische tuin te wandelen. De eigenares vertelt altijd vol enthousiasme over haar planten, haar rozen en haar tuinperikelen. We hadden geweldig weer, waardoor we tot laat in de avond op het terras van een glaasje genoten.

• Een tuin in Bathmen

We hadden een geweldige avond met veel verhalen van de eigenaren. Vooral de aanleg van de tuin was verrassend met interessante trucjes om de tuin groter te laten lijken en in het omringende landschap te integreren. Dat we koffie geserveerd kregen in de oude authentieke keuken van de boerderij was nog een extra bonus.

"Huys Beukenrode" is een verrassing midden in Raalte op een plek waar je zo'n huis en tuin niet verwacht. De tuin is een baroktuin en daar moet je van houden. Er stonden veel bijzondere bomen. In de tuin staat de vorm centraal. De planten zijn daaraan ondergeschikt. De eigenaar vertelde enthousiast hoe hij van een leek op tuingebied in korte tijd een bevlogen tuinliefhebber was geworden. We werden hartelijk ontvangen in een soort oranjerie in wording.

• "De Orchideeënhoeve" in Luttelgeest

Ons jaarlijkse dagje uit ging dit keer naar "de Orchideeënhoeve" en dat bleek gezien de kille weersomstandigheden een goed plan. In "de Orchideeënhoeve" was het lekker warm en iedereen genoot van de mooie tuinen, de bijzondere orchideeën en andere tropische planten en ook van de vlinder- en de papegaaientuin. In de kassen waren we verbaasd over de enorme hoeveelheden planten die, waarschijnlijk met het oog op de feestdagen, allemaal op punt van bloeien stonden. Na de gezellige gemeenschappelijke lunch kon iedereen nog wat rondkijken in het verkoopgedeelte.