Bollenstreek

Workshop kerst en lezing over symboliek met kerst.

SYMBOLIEK MET KERST.

De oorsprong van het kerstfeest ligt in de christelijke traditie. Er zijn verschillende elementen uit het heidense periode in het kerstfeest terug te vinden. Rondom kerst werden er verschillende gebruiken  gedaan om de minder bedeelden de winter door te helpen. Vanavond gaan wij kijken naar de symboliek zoals die vroeger een rol speelde en waarvan wij ons nu niets meer kunnen herinneren. Waarom moeten met kerst de kaarsen lang en dun zijn en niet dik en kort om een voorbeeld te geven. Welke kleuren dienden de kaarsen te hebben. Hoe zat dat met de adventskrans met de vier kaarsen en waarom hadden de kandelaars er dan weer vijf.                                                                                         Het is best eens leuk om hierbij stil te staan.

Na een terug blik op de symboliek worden er een aantal eenvoudige versieringen gedemonstreerd, welke makkelijk thuis te realiseren zijn.                                                          Kortom een sfeervolle avond om heerlijk in de kerststemming te komen.

Deze avond wordt georganiseerd op maandagavond 12 december in het clubgebouw van speeltuinvereniging Jeugdland. Sportlaan 86 Hillegom.                                                   De toegang is gratis, u kunt lootjes kopen en na afloop worden de versieringen verloot onder de aanwezigen.

KERSTWORKSHOP.

Een prachtig, zelfgemaakte creatie op uw kersttafel. Wie wilt dit nu niet!!!

Jolande Rusman zorgt voor een mooi voorbeeld en geeft duidelijke uitleg. Het wordt een tafelstuk opgemaakt met diverse soorten vers kerstgroen, dennenappels, lint, kaarslicht, kerstballen enz. enz. een stuk waar je nog heel lang plezier van zult hebben.

Er zijn twee mogelijkheden om aan de workshop deel te kunnen nemen;

*Donderdagmiddag 15 december bij speeltuinvereniging Jeugdland, Sportlaan 86 Hillegom, aanvang 13.30 uur

*Donderdagavond 15 december bij de Julianakerk, Julianalaan 6 Sassenheim, aanvang 19.30 uur.

Attentie/let op!!!  We gaan vooruit betalen. Er zijn iedere keer weer mensen die zich aangemeld hebben, maar zich op het laatste moment afmelden of helemaal niet komen. Het materiaal is ingekocht en betaald. Wij blijven ermee zitten en dit is een kostenpost voor ons.                                                                                                                       Dus neem dit goed in acht. Het is belangrijk.

Je meld je aan vóór 8 december. Ben je lid van Groei & Bloei, dan maak je € 25,- over op rekening NL30 RABO 0328147508 t.n.v.  Kon. Mij. Tuinbouw en Plantkunde met vermelding kerst workshop 15 december. Ben je geen lid dan betaal je € 30,-.  Zo weten we zeker op wie we kunnen rekenen.

In dit bedrag is al het materiaal inbegrepen. Ook de koffie en de thee. Wel vragen we of je zelf een mesje, draadtang en snoeischaar mee wilt brengen. Wil je zo’n kerststuk maken, stuur dan een mailtje naar penn.groei.bloei.lisse@kpnmail.nl of bel 0638988445. Als het bedrag op de rekening staat is je plek verzekerd.

Nel van der Linden.