Deventer

Bloemschikken

Bloemen in huis geeft sfeer.

Of de bloemen uit de tuin komen, uit het bos of van de bloemist speelt geen rol, maar om ze goed tot hun recht te laten komen is de schikking belangrijk. Er zijn zoveel variaties mogelijk.

Om u daarmee vertrouwd te maken organiseert onze afdeling twee keer per jaar bloemschikcursussen. In het najaar en in het voorjaar.

Een cursus bestaat uit 5 lessen, met verschillende leeraspecten. Een seizoencursus (najaar- gevolgd door een voorjaarscursus) biedt nog meer diversiteit.

De cursus wordt op twee locaties gegeven. Op dinsdagavond verzorgt Naomi Huisman de lessen in Twello, in het scoutinggebouw aan de Kerklaan 3. In Deventer, locatie De Schalm, wordt de cursus door Miranda Clappers op woensdagavond gegeven. Op beide locaties begint de lesavond om 19.30 uur.

Bij de cursus staat eigen creativiteit en plezier voorop.

Elke les heeft een thema. Ruim voor de les, vaak aan het eind van de voorafgaande les, wordt u daarover geïnformeerd en krijgt u tips en materiaal-advies.

Daarmee kunt u naar eigen inzicht aan de slag gaan.  Vragen staat vrij. U kunt zoveel begeleiding krijgen als u wilt en gaandeweg leert u van alles over technieken, materialen en eigenschappen van bloemen.

Er wordt gewerkt met steekschuim, maar ook het werken in gaas en in buisjes komt aan de orde.  Binden, buigen, bundelen en klemmen zijn ook toepassingen die gebruikt gaan worden, afhankelijk van het onderwerp.

Vanzelfsprekend vormen bloemen de hoofdmoot, maar ook wordt veel aandacht besteed aan het verwerken van andere natuurlijke materialen, denk aan de mooie takken van fruitbomen, schors van bijvoorbeeld plataan en bladmateriaal, maar ook dierbare voorwerpen of bijvoorbeeld iets uit de kringloop.

Goed gereedschap is belangrijk!

Tot de eigen basisuitrusting behoort een scherp mesje, snoeischaar, draadtang, ijzerdraad, touw, lijmpistool (zonodig), steekschuim en vaas of ondergrond. Ook de bloemen en ander groen brengt u zelf mee, naar eigen smaak en voorkeur.

Het is natuurlijk fijn als u uit uw tuin kunt plukken en ook in de natuur is prachtig materiaal te vinden, seizoen afhankelijk, maar u kunt zeker ook bij de bloemist terecht.

Aan het eind van elke les worden de werkstukken plenair besproken. De docent geeft tips voor verbetering en handigheidjes. Door de nabespreking leert u breder kijken naar vele de mogelijkheden bij het bloemschikken. De variaties op hetzelfde thema zijn daarbij legio en kunnen ook u eigen creativiteit een nieuwe impuls geven. U gaat zeker met een mooi bloemstuk naar huis.

Bloemschikken najaar 2023/ voorjaar 2024, zie ook de ►Agenda.