Noordoostpolder

Excursie naar LOF, de witlofkweker in de NOP

Zaterdag 18 februari 2023 (aanstaande zaterdag al)
Pilotenweg 28/1 in Espel
Van 10 tot ongeveer 12 uur
Kosten € 2,- per persoon
U kunt zich hiervoor aanmelden door een bericht te sturen naar aanmelden@noordoostpolder.groei.nl of telefonisch bij één van onze bestuursleden.

Over witlof

LOF. een familiebedrijf met wortels in de lokale markt en een internationale afzet van zo’n 1800 ton per jaar. Maar het begon allemaal op veel kleinere schaal. Eind jaren 70 begon Jan de Vries met witlof. Tien jaar later startte hij met jaarrond witlofteelt en met de handel in witlofwortelen. Jan en zijn zwager reden na de val van de muur spontaan naar Oost-Duitsland. Daar verkochten ze hun eerste vrachtwagen met witlofwortelen. Die ondernemersdrang mag je gerust de grond onder LOF. noemen.

Over de witlof
Witlof is gezond product. Het is rijk aan foliumzuur, mineralen als kalium (bekend om zijn vochtafdrijvende werking) en vitaminen zoals B1 en C. Foliumzuur heeft een gunstig effect op de maag- en darmflora en bevordert een gezonde en ‘vrolijke’ zwangerschap.

Meld je aan en ga mee!

Sneeuwklokjestijd

Hoera!
Het is sneeuwklokjestijd!

Wie versterkt ons bestuur?

Het huidige bestuur bestaat nog uit 4 leden. Gelukkig kunnen we vaak een beroep doen op een groot aantal vrijwilligers maar wij hebben dringend nieuwe bestuursleden nodig of mensen die een taak voor hun rekening willen nemen. Heb jij leuke ideeën voor excursies, lezingen of workshops op het gebied van tuinen, groen, planten, tuinieren? En zou je die met ons willen delen? Heb je een vlotte pen? Of ben je handig met sociale media? Wil je meedenken over onze activiteiten? Dan horen wij graag van je! Want zonder versterking zullen wij moeten schrappen in onze activiteiten.
Heeft u interesse en wilt u meer informatie over wat van u verwacht wordt neem dan contact op met één van de bestuursleden.

Om alvast te noteren in uw agenda

Maandag 13 maart 2023
Algemene Leden Vergadering en verantwoording bestuur over het afgelopen jaar en daarna (rond 20:20 uur) de spreker Gerrie Veenstra van de Botterhutte uit de Achterhoek over schaduwplanten. Gerrie neemt ook planten mee voor de verkoop.
Bij Intratuin Emmeloord .
19.30 uur inloop, start 20.00 uur

Zaterdag 1 april 2023
Plantjes Markt
Neem uw stekken en ruilplantjes mee. Ook welkom om alleen te kopen. Pot uw zaailingen en stekken nu op en kom gezellig kijken, praten en ruilen!   € 0,50 per plant.
Zie ook de komende Polderbloei.
Locatie: Landgoed, Wellerwaard
Start om 10 uur tot ca 12 uur

Maandag 17 april 2023
Inspiratieavond met Brian Kabbes over plantenvermeerdering, met demonstratie.
Bij Intratuin Emmeloord .
19.30 uur inloop, start 20.00 uur

Maandag 22 mei 2023
Bloemschikavond.
Gerdien Nijboer gaat acht stukken maken en verloten.