Den Haag

In de vorige Nieuwsbrief was geen datum vermeld voor bezoek aan de Groene Mient, excuus.

Bezoek aan “de Groene Mient”, Groen dorp in de grote stad op dinsdag 16 mei 11.00 uur.

Ledenbijeenkomst Dinsdag 16 mei 11.00 uur

De Groene Mient is een bewonersinitiatief dat een bijzonder sociaal ecologisch woonproject heeft gerealiseerd in de Vruchtenbuurt in Den Haag.

Het bestaat uit 33 speciale huizen en een gemeenschappelijke tuin, aangelegd volgens de basisprincipes van Permacultuur, waarmee wordt geprobeerd een ecologische, eetbare tuin te maken, goed voor mens en andere levende organismen.

Het woonproject is gecreëerd aan de Mient (op de plek van het voormalige Maris College) We krijgen een rondleiding door dit speciale project.

Verzamelen v.a. 10.45 uur

Buslijn21 halte Perenstraat.

We verzoeken jullie om de evt. auto’s (gratis) te parkeren aan de Mient en via de poort naast het huis Mient 351 onze tuin in te gaan. Daar staat een gemeenschapsgebouw en daar wachten wij op jullie.

Dit bezoek is gratis voor zowel leden als niet-leden van Groei&Bloei.

Geef u zo spoedig mogelijk op: info@denhaag.groei.nl

Of telefonisch 070-3654445

Groenochtend 20 mei

Groen&Doen bij Groei&Bloei

Groenochtend 20 mei

Iedere derde zaterdag van de maand is er onze maandelijkse plantenruilbeurs op de Stadskwekerij, Kwekerijweg 8a, 2597 JK (toegang via de Badhuisweg) van 9.45-11.45 uur. Graag de planten voor 10.15 uur binnenbrengen en liefst de naam en de kleur erbij.

Inl. info@denhaag.groei.nl tel.070-3654445

De toegang is gratis en iedereen, leden en niet-leden, is welkom.

Op 20 mei is er, aansluitend aan de Plantenruilbeurs op de Kwekerijweg 8a, een workshop Hanging Basket maken.

We gaan een Hanging Basket met doorsnede van 25 cm inplanten, waarbij we ook plantjes door de zijkant aanbrengen (we laten zien hoe je dat doet). We hopen zó een mandje te maken dat uitgroeit tot eenmooi, bloeiend geheel, waar u de hele zomer plezier van zult hebben.

Aanvang van de workshop is 10.45 uur, docent is Marian Ruhe en de kosten bedrage € 12,50 p.p. inclusief basket en planten.

Graag aanmelden bij Liesbeth Hazekamp: info@denhaag.groei.nl

of telefonisch 070-3654445.

Er is een maximum aantal plaatsen beschikbaar, uw aanmelding is definitief na betaling.

Graag overmaken naar ING rek.

NL 42 INGB 0003428311 t.n.v KMPT afd. Den Haag o.v.v. hanging basket.

Vermijd bestrijdingsmiddelen

Het is redelijk eenvoudig om geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken in je eigen tuin als er min of meer een natuurlijk evenwicht bereikt is en je jezelf ziet als onderdeel van de natuur en niet als heerser over de natuur. En ai, dan raak je wel eens een lieveling kwijt.
Maar, hoe kom je aan gifvrije nieuwe planten? Dat kan op verschillende manieren:

• Planten zelf opkweken uit Biologisch zaad is leuk, maar kost tijd en je moet er de ruimte voor hebben.

• Planten ruilen bij de maandelijkse plantenruilbeurs op de groenochtenden in Den Haag is een gezellige en goedkope manier om je plantencollectie aan te vullen. De kans op resten bestrijdingsmiddelen is daar heel klein. De meeste tuiniers gebruiken zeer waarschijnlijk geen bestrijdingsmiddelen meer of alleen biologische middelen.

• Gifvrije planten kopen in een tuincentrum is op dit moment nog heel lastig. Zelfs planten die aangeboden worden als bijen- en vlinderplanten zijn vaak nog behandeld met bestrijdingsmiddelen. Meestal is het alleen mogelijk om biologisch geteelde groente- en kruidenplantjes te kopen in een tuincentrum en soms wat bloembollen.
    Je kunt via internet wel gifvrije planten kopen, maar leuker en milieubewuster is om ze zelf uit te zoeken in jouw eigen omgeving.
    Dit zijn de labels die garanderen dat het gaat om biologisch geteelde planten:

In Den Haag en omgeving zijn er wel een aantal plekken waar je verzekerd bent van gifvrije en/ of biologisch gekweekte planten. We noemen er hieronder een aantal. Hopelijk kunnen we deze lijst vaak updaten:

• Stichting Mens en Tuin:
    Hillenraadweg 35 (naast WZH Sammersbrug)
    De Tuinwinkel is (na de wintersluiting) weer open vanaf 28 maart
    op ma, di, do, vrij van 10-00 – 15.00 uur.
    Alleen met pin betalen!

• Pluk! Den Haag
    Loosduinse Hoofdstraat 118a (schuin tegenover ingang tuincentrum Ockenburgh)
    Een klein, wisselend assortiment van biologische bessenstruikjes en groenteplanten.

• Odin, Aert van der Goesstraat 35-37
    Kruiden, een kleine hoeveelheid biologische groentezaden en een beperkt assortiment andere planten afhankelijk van het seizoen.

• Ekoplaza (4 vestigingen in Den Haag)
    Kruiden een kleine hoeveelheid biologische groentezaden en soms een beperkt assortiment andere planten afhankelijk van het seizoen.

• Festina Lente Tuin/ Kwekerij De Wekplaats
    Niet in Den Haag, maar wel redelijk in de buurt:
    1e Mientlaan 13, Katwijk
    m.i.v. 2023 open van 18 maart t/m 1 juli op do,vrij, za 10.00-17.00 uur.
    Buiten deze periode zijn er nog een aantal ophaaldagen voor bestellingen.
    De kwekerij en de tuin zijn beslist een bezoek waard.
    Een breed assortiment van vaak net even andere planten dan elders aangeboden worden.