Asten-Someren

TUINPEUZELTOCHT 29 mei 2023

Omdat Groei & Bloei Asten-Someren haar 50-jarig bestaan dit jaar viert, werd er een peuzeltocht georganiseerd.

Met 6 personen gingen we op 2e Pinksterdag rond de klok van 11.00 uur de fiets op.

Onze startplek was bij fam. Nijssen ‘Ons Paradijs’, het was een prachtige zonnige dag en van Anita ontvingen we het opdrachten-formulier, onze knip-peuzelkaart en de fietsroute.

We liepen de mooie tuin in op zoek naar de bloemen/planten/struiken met nr. waarvan we de Nederlandse en Latijnse namen op moesten schrijven. Gelukkig waren er veel echte tuinliefhebbers en al pratende wisselden we de namen uit. Ook poseerden we bij ’n mooie lijst om een foto van ons groepje te laten maken.

We gingen op het terras zitten en we kregen koffie/thee met ’n lekker worstenbroodje. Daarna op naar de volgende locatie, Famke fietste met ons mee op haar stalen ros… zonder ondersteuning, stoer zeg!

Al buurtend kwamen we via de route in Asten bij kwekerij Erik Knoops aan. In de kassen zagen we kleine anjerplantjes en daarna prachtige grote snij-hortensia’s die hier gekweekt worden in ’t wit, blauw en rose. Hier kregen we ook diverse vragen met een moeilijkheidsgraad over hectare oppervlakte, soorten hortensia’s e.d..

We aten een heerlijk kop soep met brood en kruidenboter en gingen weer door via Asten, Voordeldonk, naar komkommerkwekerij Peter Aarts, Bleekerven in Asten-Heusden.

Hier kregen we een indruk van de enorme grote kwekerij, waar de geplukte komkommers in een soort van rijdend treintje door de kassen reed. We spraken een medewerkster en vroegen het e.e.a. bijvoorbeeld hoeveel dagen een komkommer nodig heeft om geplukt te kunnen worden, hoeveel liter water er nodig is voor de groei enz.

In de kantine werd ons wat te drinken aangeboden en er stonden hapjes op tafel, komkommer met pesto, eiersalade e.d.

En door naar ons laatste, 4e adres Betsy’s Hof, waar we de tuin, vijver, zitjes, bewonderden.

De platanen telden we en we maakten een schatting over het aantal noten in de mand bij de kersenboom.

Hier werden we getrakteerd op heerlijk vers gebakken wafels, met 2 soorten zelfgemaakte jam en slagroom.

De tuin was heel mooi en Betsy had schitterende bloemstukken in stijl gemaakt in de kleuren wit en roomwit. Ook hier kwamen we weer verschillende leden van Groei & Bloei tegen, het was intussen 17.00 uur dus tijd om af te sluiten.

Het was een heel geslaagde, feestelijke dag… echt FEEST.

Wij zijn met ons groepje nog even bij Theo van Dam (Kunst-Art), naar zijn kunstcollectie op Behelp gaan kijken en terug naar Someren gefietst.

Nog een heerlijk biertje, wijntje gedronken en deze leuke dag hiermee goed afgesloten.

Dankjewel voor de perfecte organisatie, leuke route, tuinen- en mooie bedrijfs-bezoeken, het heerlijke eten, gastvrije ontvangst overal en de gezellige buurt van iedereen.

Een mooi geslaagd, feestelijk onderdeel van dit jubileumjaar, GEFELICITEERD

Marij Haerkens-de Lau

PS:

Een week later kregen we een telefoontje dat 2 stellen van ons een gedeelde 2e prijs hadden gewonnen, en 1 stel de troostprijs.

De hanging baskets en ’t vogelhuisje daar zijn we heel blij mee.

Een mooi groeizaam jubileumjaar verder nog

Jos & Marij Minten/Carla & Wim Garritsen/Jos &Marij Haerkens

(meer foto's : Tuinpeuzeltocht - Impressie 2023 )

Uitslag van de tuinpeuzeltocht wedstrijd

33 deelnemers hadden een opdrachtenformulier ingeleverd.

1 ste plaats : Mayke de Jong-Hoeben

Gedeelde tweede plaats : Marij en Jos Haerkens

Carla en Wim Garritsen

7 troostprijzen voor:

Andre Geelen

Henri Vervoordeldonk

M.Broers

Jos en Marij Minten

Rianne Joosten- van Doorn

Lies en Thieu van den Berg

R. van Doorn- Lozant

Alle winnaars hebben inmiddels persoonlijk hun prijzen in ontvangst kunnen nemen.