Noord-Veluwe

Als deze Nieuwsbrief voor u niet gemakkelijk leesbaar is, bekijk hem dan online via de link rechtsboven in deze Nieuwsbrief.

2 november: Inspiratie avond Bollen en knollen

Bollen en knollen: een wonderlijke wereld.
Het is herfst en natuurlijk gaan wij dan bollen planten, maar weten wij eigenlijk wel wat bollen zijn? De meeste mensen niet maar wanneer je in de herfst een schijnbaar dood ding in de grond zet komt er in het voor jaar iets moois uit de grond. Hoe kan dit? De lezing van vanavond door Wim Grimme. oud-tuinbouw docent, geeft duidelijkheid. Waar kunnen wij in het plantenrijk die bollen vinden en in welke families? En hoe zit dat nu met de knollen? Is er een verschil tussen de knollen of zijn zij allemaal gelijk? Wat is het grote verschil tussen een knol en een bol? Hoe worden bollen vermeerderd? Hoelang gaan bollen mee, zijn dat jaren of slechts een jaar? Talloze vragen waar een tuinier graag een antwoord op krijgt. En Wim Grimme heeft een duidelijk antwoord. Kortom,de tuinier krijgt inzicht in hoe een bol en een knol functioneert en hoe wij er plezier aan kunnen beleven. Natuurlijk is er gelegenheid om vragen te stellen.

Locatie: Ontmoetingskerk, Kanaalstraat 21, in Heerde.
Aanvang: 20.00 uur, zaal open om 19.30 uur
Parkeerruimte is er voldoende op het naastgelegen parkeerterrein.
De avond is voor leden gratis. Niet-leden betalen €5,- inclusief koffie / thee voor aanvang.

Dat was leuk!

De bloemschikcursus in Epe is gestart met een mooie groep van 20 deelnemers, jammer genoeg waren er niet genoeg plaatsen voor iedereen die mee wilde doen.
Maar goed nieuws: volgend voorjaar willen we twee cursussen starten!
Hier een impressie van de workshop bij de pluktuin bij kwekerij van der Velde in Heerde waar een mooi eigen geplukt boeket werd gemaakt.
En de eerste avond in Epe daar was de opdracht: maak een Kleine bloemetjes boeket in een schaal.
Enthousiast geworden? In december wordt er weer een Kerstworkshop georganiseerd in Oosterwolde.

De bloemschik commissie,
Hanneke Ravenek
Diny ten Doeschate

Dus zet alvast in je agenda...

Op donderdagavond 14 december houden we een Kerstworkshop in Oosterwolde.
In de volgende Nieuwsbrief laten we er meer over weten. En tegen die tijd staat ook op de website noord-veluwe.groei.nl alle informatie daarover.

Met wat goede verzorging kun je ook nu nog planten verzetten

Verplanten, scheuren, delen en zo voort  kan ook nog in deze tijd van het jaar.
Doe daarom mee in de Plantenruil-app van onze afdeling. Heb jij iets over? Meld je aan bij de WhatsApp groep. Er veranderen daar heel wat tuinspullen van eigenaar.
Het woord ruilen moet je ruim opvatten. De ene keer heeft iemand iets voor jou, een andere keer maak jij weer iemand anders blij.
Het idee is dat iedereen die plantjes, stekken, zaad, bollen of knollen of ander tuinmateriaal over heeft dit meldt in de App-groep. Andere leden van de groep laten weten als ze belangstelling hebben.
Steeds meer leden melden zich aan. Dus doe ook mee! Want hoe meer leden, hoe groter de kans dat je iets van je gading vindt. Of dat jij juist iemand blij maakt met wat bij jou in de tuin over is.

Deelnemers kunnen zich met een WhatsApp-je voor de app-groep melden bij Eugenie Hennes op 06-81991722.
De app-groep is een besloten groep, alleen voor leden van onze afdeling.
Door mee te doen, wordt uiteraard je telefoonnummer bekend bij de andere groepsleden.