Almelo
Nieuwsbrief 11 november 2023

Van het bestuur

Wat voor winter het gaat worden weten we niet. Wel hebben we te maken gehad met een extreem natte maand oktober. Dat maakte het werken in de tuin wel erg lastig.

Gelukkig zijn sinds kort de tuincoaches actief. Zij kunnen advies geven bij het oplossen van allerlei tuinproblemen zoals droogte of b.v. zoals nu, heel actueel, wateroverlast. Iedereen die in zijn of haar tuin meer biodiversiteit wil kan gratis een beroep doen op de tuincoaches.

Onze leden hebben deze adviezen natuurlijk niet nodig maar wie weet kennen ze iemand die wel wat meer groen in zijn of haar tuin kan gebruiken. Veel meer informatie hierover vind je op onze website.

Verder hebben we op 22 november alweer onze laatste informatieavond van dit jaar met een lezing van Lisette le Blanc over Gertrude Jekyll.

Op zaterdag 9 december geven we weer een kerstworkshop in het Naturhus van 10.00 tot 12.00 uur en als onderdeel van de Mirrewinterweek nogmaals op zaterdag 16 december. Op  beide data zijn er nog plekken vrij.

Het mooie van deze periode is dat je door alle voorbereidingen om je tuin goed de winter door te laten komen en het planten van bollen, alweer reikhalzend kunt uitkijken naar het voorjaar.

Elizabeth Luitsz

Start van het project Tuincoaches Almelo tijdens het Oogstfestival op 8 oktober in Doepark de Hagen

Informatieavond woensdag 22 november

Spreker:        Lisette le Blanc

Onderwerp:    Gertrude Jekyll, de beroemde Engelse tuinarchitecte (1843-1932)

Locatie:          Natuurhus, Hagenborgh 4, 7607 JT  Almelo

Aanvang:       19.30 uur

Entree:          leden € 2,50, niet-leden € 5,00

De lezing gaat in op de ontwikkeling van de tuinen en de plaats die Gertrude Jekyll inneemt in de geschiedenis van de tuinontwikkeling. Jekyll  legde de basis voor de moderne tuinarchitectuur. Zij liet zich inspireren door de schilder William Turner, The Arts and Crafts  Movement  van William Morris en het impressionisme. Zij ontwierp circa 400 tuinen in Europa en Amerika en schreef meer dan 1.000 artikelen voor tijdschriften als Country Life en The Garden. Belangrijk was haar samenwerking met de architect Edwin Lutyens. Voorbeelden zijn Hestercombe Park, Munstead Wood  in Godalming in Surrey en The Deaning in Sonning in Berkshire.

Gertrude Jekyll studeerde aan de academie in Londen. Ze bracht vele uren door in de National Gallery waar ze de werken van William Turner bestudeerde en zich liet inspireren door zijn kleurgebruik. Ze ondernam diverse reizen naar Italië, Griekenland en Noord-Afrika en toonde grote belangstelling voor ambachten in die landen. Ze raakte geïnteresseerd in botanica en experimenteerde met planten en bloemen.

Toen ze zich uiteindelijk voluit op de tuin toelegde kon ze dankzij de veelzijdige opleiding tuinieren als pure expressieve kunst beoefenen. Zij zag de tuin als een palet met kleuren.Talloze plantensoorten bracht zij samen tot een harmonieus geheel. Zo is Upton Grey een fraai voorbeeld van haar veelzijdige expressiviteit. Gertrude Jekyll was een eigenzinnige vrouw die zich ook durfde te verzetten tegen de Victoriaanse mentaliteit.

Kerstworkshop

Dit jaar zijn er weer twee kerstworkshops. Een workshop op 9 december en in het kader van de Mirrewinterweek is er een extra kerstworkshop op 16 december.

We maken een kerstkrans op schaal met verse bloemen en een windlicht.

Tijd: van 10.00 uur tot 12.00 uur.

Plaats: Natuurhus, Hagenborgh 4, 7607 JT  Almelo

Kosten: € 27,50, te betalen voorafgaand aan de workshop, contant of via QR-code.

Koffie en/of thee met iets lekkers erbij is inbegrepen. En na afloop een glaasje drinken.

Graag een snoeischaartje en tangetje meenemen.

Er is ruimte voor 2 x 12 deelnemers.

Tijdens de lezing van 22 november is opgave mogelijk.

Ook aanmelden via info@almelo.groei.nl of telefonisch bij Annelieke Huurneman: 0546171816. Geef bij uw aanmelding duidelijk de datum op van de workshop waaraan u mee wilt doen. U wordt gebeld of gemaild wanneer de workshop vol zit.

Opgave mogelijk tot 27 november.

Agenda Groei & Bloei 2024

Zoals ieder jaar wordt er een prachtige agenda uitgegeven met foto’s van leden en lezers van het blad Groei & Bloei. Van deze agenda's hebben wij een aantal aangeschaft. Wij hebben nog een paar agenda's in de aanbieding voor € 11,95 i.p.v. € 16.95. Interesse? Stuur een mailtje naar info@almelo.groei.nl onder vermelding van “Agenda”.

Activiteiten Twentse afdelingen:
Hengelo: Enschede: Berkelland/Haaksbergen: Oldenzaal