De Bilt/Bilthoven

ALV en Lezing Huub van der Maat: Fruitteelt in het Kromme Rijn gebied

G&B-Algemene Leden vergadering: deze is alleen toegankelijk voor leden van onze afdeling. Zaal open 19.00, de vergadering begint om 19.30

Lezing 5 maart locatie P. de Hooghflat, zaal op de 1e verdieping. Graag de hoofdingang gebruiken. Parkeren op het terrein alleen op plekken zonder nummer(bord) en verder langs de De Hooghlaan. Toegang voor leden gratis, niet-leden betalen € 5,00 incl. koffie/thee.

De lezing begint om 20.00 uur.

Inhoud Lezing:

5 Maart 2024. Fruitteelt in het Kromme Rijn gebied, door Huub van der Maat

Boerderij Nieuw Slagmaat is een traditioneel gemengde boerderij in een modern jasje. Net buiten de stad Utrecht, wordt op dit familiebedrijf van de familie Van der Maat fruit, waaronder kiwi’s, appels, peren, pruimen en kersen geteeld. Je kunt er je eigen fruit en pompoenen plukken, er is een Landwinkel, theehuis, terras, speelweide, bijzondere Blaarkopkoeien, maisdoolhof, en veel meer.

Nieuw Slagmaat wil vers voedsel, landbouw en mensen dichter bij elkaar brengen. En daarmee een bijdrage leveren aan een (in alle opzichten) gezonder voedselsysteem. Want hoe mooi zou het zijn als we daardoor met zijn allen net wat bewuster worden van onze omgeving en net wat vaker vers, duurzaam en lokaal geproduceerd voedsel zouden consumeren. Goed voor de gezondheid en goed voor de aarde.

De missie op Nieuw Slagmaat is het verbeteren en beschermen van onze landerijen, cultureel en levend erfgoed. Daarbij proberen we onze milieubewuste werkwijze, het gemengde karakter (met bijvoorbeeld kringlopen sluiten), de verbinding met de omgeving (mens en natuur) en het zijn van een prettige woon-werk-verblijfsplek, tot volle bloei te laten komen. De boerderij ligt in twee werelderfgoedgebieden. De 1e vermelding van Slagmaat stamt al uit 1236 en er is bekend dat de Romeinen ook al fruit teelden op deze plek met dus veel historie. Wat maakt de Kromme Rijnstreek zo bijzonder in het kader van fruit telen? Daar gaat Huub van der Maat van Boerderij Nieuw Slagmaat verder op in.