Echt

Lezing: 'Boomkampioenen van de wereld’

Bomen zijn de grootste en oudst levende organismen ter wereld. Er zijn bomen van duizenden jarige leeftijd met een stamdiameter van 10 meter zoals de Sequoiadendron in USA. Duizendenjarige bomen dwingen alleen al door hun leeftijd respect af. Boomsoorten variëren per land en bijbehorende klimaatzones, zo bezit een boom in de woestijn van Namibië geheel andere eigenschappen dan de boom die in het Amazone gebied van Ecuador groeit.

Ook culturen hebben een sterke invloed op bomen. Zo is de Bohdi tree in Sri Lanka na het verschijnen van Boeddha  nog altijd het middelpunt van de tempel. Maar ook dichter bij huis kent de Europese cultuur bomen met religieuze betekenis waar onder andere kapellen in gemaakt zijn en die al honderden jaren het middelpunt van de samenleving vormen. Of de bijzondere Tanzlinden in Duitsland waar bierfeesten in de bomen op de eerste etage worden gevierd. Allemaal bomen die door hun leeftijd, vorm en verhaal indrukwekkend zijn en zeer tot de verbeelding spreken.

Datum:   dinsdag 9 april 2024 van 20.00 tot 22.00 uur
Locatie:  Pius Jeugdhuis, Mussenstaat. 6 te Echt