Diversen

Tuinenexcursie naar Zuid-Limburg
door Groei en Bloei, Sneek.

Hé, hé, ik ben weer thuis.
Wat een stilte om mij heen, na het geroezemoes van al die stemmen.
Het lijkt ook net of we veel langer weg geweest zijn dan drie dagen, maar dat komt waarschijnlijk omdat we erg veel hebben gezien.

Dinsdag 7 juni zijn we vertrokken. De bus van Dalstra stond al klaar op het parkeerterrein bij het station van Sneek. Zodoende konden we meteen instappen.
We rijden in één ruk door naar Haps (Nrd.Brabant) waar we de tuin van de familie Goossens gaan bekijken. We worden ontvangen met koffie en cake of gevulde koek en gaan dan de tuin in. Een erg mooie tuin in harmoniërende kleuren.
Vandaar vertrekken we naar Lottum (het rozendorp) in Limburg.
We gaan de tuin bezoeken van fam. Verheggen en ook hier staat de koffie en de thee weer klaar. De tuin is enigszins vergelijkbaar met de vorige. Mooie op elkaar afgestemde kleuren en keurig onderhouden.
Dan naar de derde tuin deze dag. Het is de Lotjeshaof in het dorpje Neer.
In eerste instantie lijkt deze tuin veel op de vorige twee, maar deze is veel groter en het achterste deel is heel ruim en verrassend.  Het vele gras en de grote vijver geven ruimte aan deze tuin.

Als we de drie tuinen hebben bekeken is ons programma nog niet afgewerkt, want nu we toch in Limburg zijn gaan we nog naar Thorn, het witte stadje. Degenen die dat willen kunnen hier ook de Abdij of Stiftkerk gaan bekijken. Daarna naar het hotel in Valkenburg, waar we maar net de tijd hebben om ons om te kleden voor we aan tafel gaan. Na het diner barst het onweer los en we trekken de conclusie: wat hebben we geweldig geboft vandaag met het weer.

Woensdag 8 juni
Vanmorgen na het ontbijt en na het klaarmaken van ons lunchpakket weer vertrokken. Deze keer richting Klimmen waar we de Carishof  gaan bezoeken. Op de cour (binnenplein) wordt ons een uitleg gegeven over de tuin, waarna we deze gaan bekijken. Een rustgevende tuin, veel hagen en prachtig geschoren allemaal. Verder is er veel gras wat ook een rustgevend effect geeft. En dan heb je nog de prachtige vergezichten over het weidse Limburgse land. Verder veel rozen en prachtige borders.Na de koffie met cake hebben we nog de gelegenheid om zelfgemaakte jam of chutney te kopen. Daarna weer vertrokken. Deze keer naar Gulpen, waar we de tuin Van moeras tot paradijs van mevr.v.d.Weyden gaan bekijken.

Zijzelf was niet thuis, maar er stond wel frisdrank klaar met wat lekkers. Ook hier weer veel hagen en hegjes en erg (te) veel bodembedekkers. Het beekje de Gulp loopt langs en door de tuin, wat erg leuk is. Daarna gaan we naar het Drielandenpunt in Vaals. We lopen er wat rond en een groepje stoere mannen beklimt de Boudewijntoren. Maar er zit wel een lift in de toren! Wij kopen nog een softijsje en daarna rijden we nog wat door het mooie glooiende Limburgse land. We hebben prachtige vergezichten links en rechts.Iets heel anders dan het vlakke Friese land.Vandaar gaan we ook naar Margraten , de grote begraafplaats waar 20.000 Amerikaanse gesneuvelden zijn begraven, die in de 2e wereldoorlog zijn omgekomen. Van daar gaan we naar IJzeren bij Sibbe, waar we de tuin het Fancrever Höfke gaan bekijken. .

Een prachtige beschutte tuin. Omdat het een langgerekt stuk grond was, werd dit veranderd in verschillende tuinkamers,  gedeeltelijk afgesloten door hagen. Elke tuinkamer heeft weer zijn eigen sfeer, erg verrassend. Ook hier weer mooie kleurcombinaties. De mergelornamenten die hier en daar in de tuin zijn opgesteld zijn door de heer Notermans zelf vervaardigd en de lekkere cakes door mevr. Notermans.In ons hotel aangekomen, hebben we rustig de tijd om ons wat op te knappen voor we aan tafel gaan. We eten weer lekker. Alleen al het feit dat je zelf niet hoeft te koken is al zo feestelijk. Na het eten nog even Valkenburg in geweest. Er was maar 1 straat waar de terrasjes bezet waren, verder was het maar een saaie boel. Dat had ik hier in Valkenburg anders verwacht.

Donderdag 9 juni
’t Is al weer de laatste dag van onze reis, maar er staat nog heel wat op het programma. Kwekerij Bastin komt vanmorgen als eerste aan de beurt.
Het is een prachtige kwekerij en omdat het de laatste dag is van deze reis kunnen er planten worden gekocht, en dat wordt dan ook druk gedaan.
Oh, oh, wat zijn tuinmensen toch hebberig wanneer het plantjes betreft.
In Nederweert wordt nog een prachtige tuin bekeken. Deze tuin ligt rondom een grote vijver en is geheel in blauwe tinten samengesteld met ietsje wit en geel

Ook hier kan plantgoed worden gekocht en de bus is nog niet vol, dus….Daarna naar het plaatsje Demen naar De tuinen van Demen. Een prachtige, grote tuin die ook weer schitterend op kleur is. Maar als ik naar al die hagen kijk, die ook geknipt moeten worden, dan duizelt het mij. Hier was ook weer van alles te koop, vooral veel rozen en dan zie je net die roos, die je altijd al graag had willen hebben. Juist ja, er moet weer van alles worden gekocht. Is er nog ruimte in de bus? Nou, er kunnen nog wel wat koffers op ongebruikte zitplaatsen, zodat we onder in de bus weer wat ruimte voor planten krijgen.Nu is de hele bus afgeladen vol en gaan we op huis aan. Maar eerst houden we nog een afscheidsdiner in Bant. Wat hebben we toch een prachtige reis gehad, wat hebben we schitterende tuinen gezien. Het weer werkte mee, er liep niets fout.

Dus alle lof voor de organisatie!!!