Activiteiten & Actueel

Tuinenreis 2013 naar Sussex, Kent en de Chelsea Flower Show

Dag 1, 23 mei

Voor ons begon de dag nog droog, maar voor we van huis vertrokken miezerde het al en bij de Koploper aangekomen, was het al overgegaan in gestadige regen. De bus stond al gereed en iedereen druppelde binnen en kreeg een G&B tas met inhoud van Alie wat zo de gewoonte is. Wat ook de gewoonte is, is de warme begroeting van de deelnemers. Ook wie voor de eerste keer met ons op tuinenreis gaat wordt warm verwelkomd.

Met niet meer dan een paar minuten vertraging gingen we op weg naar Hazeldonk-west. Onderweg enkele zware buien, maar in de bus bleef het droog. Tot Utrecht enkele opstoppingen, maar na Utrecht ging het gesmeerd. Maar ondanks dat kwamen we toch een kwartier te laat bij Hazeldonk aan, Garden Tours berekent de reistijd altijd te krap, files kennen ze in Oud-Beijerland nog niet denk ik. Door de vertraging hadden we een trein later dan gepland, voor veel deelnemers was dit hun eerste ervaring met de treintunnel. Maar omdat onze klokjes een uur terug gingen kwamen we toch op de geplande tijd van 15.00 uur in onze eerste tuin aan.

Voor wie tuinenreizen maakt of iets met tuinieren heeft, klinkt de naam “Sissinghurst” niet vreemd in de oren. Wat is er van de tuin te schrijven, de naam heeft een magische klank en wat er in bloei stond was erg mooi. Maar zelf kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat we een maand te vroeg waren. Af en toe een buitje regen dat we er waren, buitjes zijn dan ideale gelegenheden om ergens droogte te zoeken en waar kun je dat beter doen dan in de giftshop. Na ons bezoek aan “Sissinghurst” via een prachtige route naar ons hotel in Crawley het “Ramada Plaza Hotel”. Net zo belangrijk als de tuinen zijn de routes waarlangs je rijd, tenslotte breng je een deel van de tijd in de bus door. Onderweg in de bossen enorm veel plekken met bloeiende “bluebells” gezien, het was genieten voor ons. Dat was te merken aan de uitroepen  rondom me in de bus, “bluebells” werd er dan geroepen, of soms Scilla’s. Het was een prima eerste dag.

Dag 2, 24 mei

Helaas, voor deze dag is de voorspelling van het weer niet wat we deze dag graag zouden willen. De weersverwachting is regen, regen. En dat is wat het deze dag heeft gedaan. Regen, regen en nog eens regen. Op tijd in de bus en dat is meteen al een uitje. De buschauffeur loodst ons dwars door een deel van Londen naar het terrein waar de Shelsea Flower Show is. Het was een ware stadstour. Aangekomen op de show (het regende toen nog niet zo hard) zijn Dorien en ik eerst langs de aangelegde voorbeeldtuinen gelopen. De eerste grote was ook meteen de winnende tuin van een Australische ontwerper. Het was een schitterende tuin met planten die we hier niet zien. In een interview  vertelde hij dat hij uitgegaan was van de tuin die hij bij zijn eigen huis heeft.

Aan het begin van de middag werd het slechter en zijn we de hallen in gegaan. Op dit idee waren meer mensen gekomen en soms was het even voetje voor voetje in de rij vooruit langs de stands. Ook hier prachtige verzorgde stands waar je de ogen uitkeek en ogen te kort kwam om alles in je op te nemen. Een tijdje met de zoon van de Nederlandse Alliumkweker Warmenhoven staan praten over de opzet van hun stand, waar ze een prijs mee hadden gewonnen. Ze waren erg blij met hun prijs want de stand week wel af van de toch wel erg traditionele opzet van de Shelsea Flower Show. We hebben genoten van deze dag ondanks het slechte weer.

Dag 3, 25 mei

Het wekken ging niet goed vanmorgen, te laat, dus haast je rep je naar het ontbijt waar we bijna als laatste aankwamen. Om half negen de bus in voor onze eerste tuin van vandaag, een korte rit want voor negen uur waren we bij High Beeches.

Een prachtige landschapstuin waar we op het juiste moment aankwamen, de kleuren van alle Rhododendrons, maar ook de kleuren van andere bomen zoals de Enkiantus waren overweldigend. Dan is het geweldig als bij alle bomen de namen staan of hangen. Maar ook de onderbegroeiing was erg mooi en beloofde veel voor later dit jaar. Erg genoten van deze tuin, maar moe in de benen van helling op en af. Daarna zijn we naar “Frankie’s Farmshop” gegaan voor de lunch en die smaakte heerlijk. Behalve een heerlijke lunch hadden ze buiten prachtige potten en planten, maar niets naar mijn zin gezien.

Na de lunch de bus weer in voor een bezoek aan onze tweede tuin “Hole Park”. Wat gister in “Sissinghurst” niet lukte, lukte hier wel, voor we de tuin in gingen is er eerst een groepsfoto gemaakt dan is dat maar achter de rug. “Hole Park” was voorin erg formeel,maar achter in de tuin heb ik op een bankje gezeten, genieten van een vijver met een heel mooie randbeplanting van o.a. etage Primula’s en veel Gunnera’s. Heerlijk rustig in mijn eentje van al die schoonheid genoten. Na de tuin was er tijd voor koffie/thee met iets lekkers erbij en dat lekkers was ook echt lekker. De weegschaal zal na vijf dagen tuinenreis een ander gewicht aangeven dan voor de reis.

Duidelijk een andere tuin, maar toch erg mooi en dan moest het snoepje van de dag nog komen. “Great Dixter” was de laatste tuin van vandaag en de verwachtingen waren hoog gespannen. In een vorige tuinenreis was de tuin me niet helemaal meegevallen, maar daar was nu geen sprake van ondanks dat Topiary niet mijn ding is. Daar heb ik maar bij langs gekeken voor zover dat mogelijk is, er waren mooie plekjes genoeg om van te genieten. Deze dag was een topper, benieuwd wat de komende dagen nog voor moois laten zien.

Dag 4, 26 mei

Vandaag staat een bezoek aan The Savill Gardens op het programma. Bij aankomst moeten we nog even wachten tot het park opengaat. We wandelen wat in de omgeving en bewonderen het mooie golvende natuurlijk ogende dak boven de ingang. Het park is prachtig en het is dan ook genieten van alles wat we zien. Het  park is te groot om alles te kunnen bekijken. Helaas is de tijd te kort om alles te kunnen zien en dat blijkt wel als je reisgenoten spreek die een andere route hebben gelopen. Omdat het nog vroeg in het jaar is bloeien de zomerborders nog niet maar is de opzet hiervan goed te zien. Een schitterende tuin die ik zelf zeker nog wel een keer zou willen bezoeken.

Hierna gaan we richting Windsor waar we de tijd vrij kunnen besteden. Iedereen waaiert uit om wat van de plaats en de buitenkant van het enorme paleis te zien en het nuttigen van een lunch. Het is prachtig weer en Engelse gezinnen genieten massaal langs het water van de Theems.

Als laatste voor vandaag bezoeken we de Wisley Gardens.  De opzet van de Wisley Gardens is om de bezoekers te laten zien hoe planten groeien zodat ze hier iets van kunnen leren. Tevens is er een grote plantenverzameling aangelegd en worden aankomende hoveniers in de praktijk begeleid. Het is een mooie aangelegde tuin met een prachtige lange dubbele border. Nieuw is een dubbele aangelegde border door Piet Oudolf. Ook in deze tuin was het weer genieten en nieuwe ideeën opdoen. Voldaan weer richting hotel voor een heerlijk diner.

Dag 5, 27 mei

Vandaag is alweer de laatste dag van onze reis waar we zo naar uitgekeken hadden. Wat gaat het toch snel. Gisteravond heeft iedereen de koffer weer ingepakt en na het ontbijt sjouwen we de koffers weer richting bus.

In de ochtend gaan we naar Doddington Garden en daarna richting Calais voor de trein. Bij aankomst worden we verwelkomt met een kop koffie en cake en een uitleg over de tuin. In deze tuin valt als eerste de enorme taxushaag op die lijkt op een berglandschap. Door verwaarlozing van de haag tijdens de periode tussen de twee wereldoorlogen was deze gigantisch uitgegroeid en is de vorm gehandhaafd en door snoeien gecultiveerd met als resultaat  een gigantische haag waar je ook onderdoor kunt lopen. Geweldig om te zien.

Als we na Doddington een tijdje in de bus zitten horen we dat er problemen zijn bij de tunnel. Na aankomst blijkt er een wachttijd te zijn van ruim drie uur. Uiteindelijk wordt het oponthoud twee uur en kunnen we na het verlaten van de trein richting Breda voor een afscheidsdiner. Helaas komen we al snel wegwerkzaamheden en aanrijdingen tegen en zijn we uren later in Breda. Na het diner en afscheid van de mensen die hier uitstappen, vervolgen we onze reis en zijn om half twaalf moe maar voldaan van een geweldig mooie reis in Lelystad.

Klik hier om alle foto's van de reis te bekijken.