Apeldoorn

Tuinclubs

Er zijn de afgelopen jaren 5 tuinclubs opgestart door Groei & Bloei Apeldoorn.

De eerste tuinclub, Phlomissen, is na jaren gestopt met de activiteiten.
De overige 4 tuinclubs, Bosanemoon, Passieflora, Oxalis en Jasmijn zijn actief, maar zitten vol behalve Jasmijn.

Sinds najaar 2021 is er gestart met de tuinclub Agapanthus, maar die is in januari 2023 overgeheveld naar de tuinclub Bosanemoon.

Ook is er een vijverclub opgericht, deze heeft nu 7 leden. Er kunnen nog leden bij.

Daarnaast is er al een aantal jaren een Whatsapp ruilgroep actief binnen de afdeling Apeldoorn. Hier worden o.a. planten en andere groen verwante zaken aangeboden.

Meedoen aan een tuinclub?

Als lid van Groei & Bloei Apeldoorn kunt u ook meedoen met een tuinclub. Tijd voor een interview met tuinclub ‘opstarters' Lia Baltus en Peter Kapel.

• Jullie helpen nieuwe tuinclubs opstarten. Wat doet een tuinclub eigenlijk?

Lia: Een tuinclub is een clubje mensen dat 1 dagdeel per maandelkaarstuinbezoektenaansluitendoptuinuitstapje gaat, zoals naar een grote tuin of kwekerij. Tijdens deze bijeenkomsten doe je sociale contacten op met mensen die ook geïnteresseerd zijn in planten en natuurlijk doe je ook plantenkennis op.

• Wat is de ideale groepsgrootte van een tuinclub en waarom?

Peter:Ongeveer 15 leden, omdat rond de 10 mensen vaak het minimale aantal is om een tuin te kunnen bezoeken. En er altijd wel iemand is die niet kan. Lia: Bovendien is 15 man ook wel zo’n beetje wat je nog in je huis kan ontvangen bij minder weer.

• Waardoor zijn jullie begonnen met tuinclubs op weg helpen?

Peter: Voorheen werd er gewacht tot er 15 mensen zich aanmelden voor een tuinclub, maar dat duurde soms jaren eer je zo’n groep bij elkaar had. Nu zoeken we contac tmet de mensen die graag in een tuinclub willen en kijken we welke bestaande tuinclub ruimte heeft voor iemand er bij of we beginnen kleiner. Als een tuinclub van start gaat doe ik een tijdje mee en help bij het organiseren van de bijeenkomsten.
Lia: Het kan ook een idee zijn om bij tuinuitjes waarbij er minder mensen zich opgegeven hebben andere (wachtende) tuinclubleden uit te nodigen om mee te gaan en zo elkaar te ontmoeten.

• Hoeveel tuinclubs heeft Groei en Bloei Apeldoorn nu?

Lia: Je hebt tuinclub Passieflora die al 8 jaar bestaat, tuinclub de Bosanemoon, tuinclub Jasmijn en zelfs een Vijverclub.

• Wat vind jij zelf leuk aan de tuinclub?

Lia: mensen ontmoeten vind ik erg leuk en mijn plantenkennis vergroten en natuurlijk leuke uitjes. Zeker na mijn pensionering. Voorheen had ik veel contact met collega’s en nu niet meer. De tuinclub heeft dat vervangen.
Peter: De uitjes. En verschillende mensen komen met verschillende ideeën en dat vind ik verfrissend. Kennisdelen vind ik leuk en zeker ook leren van anderen.

• Als iemand na het lezen van dit artikel denkt ik wil ook bij een tuinclub. Hoe kan hij/zij jullie benaderen?

Lia: Gebruik daarvoor mijn mailadres maar.