Activiteiten & Actueel

Verslag Tuinreis 2017

We vertrokken  6 mei zoals gewoonlijk vanaf het Molenplein in Goes om 07.30 uur. Alle 31 personen hadden er veel zin in, ook onze reisleider Will Christiaanse en de chauffeur. We reden de zon tegemoet.

Onze eerste stop was in Arras voor de koffie. Arras is een mooie stad, met een ondergronds gangenstelsel, waar we helaas geen tijd voor hadden om die te bekijken. Dus op naar Tours naar het hotel.

Na een heerlijk ontbijt, vertrokken we de volgende ochtend naar Chenonceau, waareen prachtig kasteel staat, maar vooral de hele mooie tuinen. Alles groots. Ook in Montresor een kasteel, dat herbouwd is in Franse renaissance stijl.

Na de lunch bezochten we Tours zelf, een stad met 135.000 inwoners. Het was vroeger de hoofdstad van Frankrijk en een koninklijke stad. Maar Frans I nam de stad deze titel in de zestiende eeuw af en maakte Parijs de koninklijke hoofdstad.

De volgende dagen bezochten we onder meer het Festival International des Jardins in Chaumont, dat jaarlijks vele duizenden  bezoekers trekt.. Er zijn meer dan 700 tuinen. Veel tuinen met een toekomst visie.

Bij Chinon kwamen we bij Chateau Riveau wat 14 tuinen heeft, van moestuin tot een tuin van Kleinduimpje, waar je via een sprookjesbos in komt. Vooral de moestuin was zo netjes, bij het griezelige af.

In Chartres hebben we de Cathédrale Notre Dame bezocht. Geweldige glas in loodramen. Erg gelachen om de gids, die alles "magnifique' noemde.

's Avonds was er, omdat het Pinksteren was, een lichtshow op de Notre Dame. We konden nog net een plaatsje vinden op een terras voor de Notre Dame en met volle teugen genieten van deze kleurrijke show.

Natuurlijk gingen we ook naar de wereldberoemde Franse tuinen van Versailles, met zijn vele fonteinen. Daar zou je wel een hele dag kunnen rondlopen.

En toen kwam Parijs. Er werd besloten om alle bezienswaardigheden per bus te gaan bekijken. Omdat het vreselijk druk was in de stad (Pinkstervakantie) en het voor sommige van ons wel erg vermoeiend zou zijn het lopend te doen. De chauffeur heeft ons door alle drukte geloodst en bracht ons steeds op een plekje waar we alles goed konden zien. Chapeau!!

Op 6 juni gingen we terug naar huis. Voor we vertrokken naar Nederland, bezochten we nog het Parc André Citroen. Dit is een publiek park, geopend in 1992 op het terrein van de voormalige Citroën-fabrieken.

Al met al weer een zeer geslaagde reis, en we kijken uit naar de reis van volgend jaar!